cimg8344Niels Vegger har været til Grand Prix Malta.

En idyllisk ø midt i middelhavet, lidt mindre end Bornholm (30km på den ene led og 11km på den anden) , og fyldt med historiske mindesmærker.
Ud over at Malta er fyldt med turistattraktioner har øen også mængder af gamle biler, busser og lastvogne, som ses dagligt i gadebilledet.

Der er på øen en sightseing rute bemandet af busser primært fra 50’erne men enkelte er helt tilbage fra 30erne derudover ses rigtigt mange ældre img_0325Bedford lastvogne som stadigvæk må arbejde for føden.
Hverdagsbilerne på Malta bliver der ikke passet særligt godt på men deres veteran biler bliver der virkeligt passet på og der er flere store og aktive bilklubber.
I stil med Copenhagen Historic Grand Prix, er man på Malta også ved at etablere et historisk byløb.
Det var i år 3 gang det blev afholdt, de to første år var løbet blevet afholdt i hovedstaden Valletta, men i år var det blevet flyttet til den ekstremt gamle by Mdina. Arrangementet startede fredag med Concours D’Elengance på det lille torv foran katedralen i byen, lørdag blev løbet afholdt som sprint og søndag parade racer løb med 5-8 biler på bane af gangen.
Deltagerne var en blanding af racerkørere og bilentusiaster, som aldrig havde kørt race før.
Samme blanding for de deltagende biler, alt fra en gennemrestaureret MG A coupe, en Jaguar XK120 over Roll Royce Silver Shadow til racer MG B v8, Jensen Interceptor, replika Jaguar C type og light weight XK120. For at tiltrække lidt udenlandsk opmærksomhed havde man inviteret Micheal Quinn, barnebarn af William Lyons; jaguars stifter, og Guy Broad, en af de førende XK120-150 specialister, til at deltage.
Hurtigste tid blev sat af en Morris Mini, den 13ende hurtigste tid, ud af 53 deltagere, blev sat af Roll Royce Silver Shadow’en,
Løbet skulle være åbent for alle der vil deltage, og det eneste krav der så ud til at være til bilerne og fører var at der blev båret hjelm. Seler var ikke krav.
For mere information her . Det er muligt at komme til Malta med bil fra Sicilien, og Malteserne holder behørig afstand til udenlandske og veteranbiler på vejene. Dog skal man holde sig til hovedvejene da alle biveje er i en forfærdelig tilstand og meget smalle.

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
2 days ago

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳 ... See MoreSee Less

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳
2 days ago

Sidste nyt fra England ... See MoreSee Less

Sidste nyt fra England
3 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
3 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Per Witthøfft
... See MoreSee Less

4 days ago

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget ... See MoreSee Less

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget
4 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Steen Brockdorff
... See MoreSee Less