Det er vist ikke nogen hemmelighed, at  en del Triumph TR biller gennem tiden er blevet importeret fra  ikke mindst USA. USA var jo i sin tid et stort eksportmarked for disse biler.

Tænker du på at importere et sådant køretøj fra et land udenfor EU?

Så skal du vide, at told- og momsreglerne sidst i 2009 blev skærpet, når det gælder om import til Danmark fra ikke - EU lande.

Indtil ca. medio november 2009 var reglerne enkle: Hvis køretøjet opfyldte 3 betingelser, nemlig at

•    køretøjet skulle fremstå i original stand,
•    skulle være mere end 30 år gammelt og
•    ikke længere blev produceret

var afgifterne fordelagtige:

5 % af transaktionsværdien i moms og ingen told.

Køretøjet ansås nemlig for at være et samlerobjekt.

Det er to ældre domme afsagt af EF-Domstolen, der er grundlag for lempelsen, der findes under den fælles told-nomenklatur, position 95.08.

I november 2009 ændrede EU-kommissionen den vejledning, de nationale myndigheder bør følge når et køretøjer  skal have den lempelige afgiftsbehandling

Og det betyder en risiko for en skærpelse af den administrative praksis, sikkert også i Danmark , fordi nu skal følgende kriterier være opfyldt:

•    køretøjet skal fremstå i original stand,
•    være mere end 30 år gammelt,
•    ikke længere produceres,
•    besidde en vis sjældenhedsværdi
•    normalt ikke anvendes i overensstemmelse med deres oprindelige formål,
•     være genstand for en specialiseret handel, der finder sted uden for den normale afsætning af lignende brugbare genstande og
•    have en betydelig værdi.

Der  er tale om en skærpelse af de betingelser, der skal være til stede for at få den lempelige afgiftsberegning. Hvis køretøjet ikke opfylder betingelserne skal der betales 25% i moms og 10% i told.

SKAT, der administrerer ordningen i Danmark har ikke endeligt lagt sig fast på en praksis, og derfor må det anbefales, at man inden en bindende aftale indgås,  tager kontakt til SKAT og eventuelt beder. om en bindende tariferingsmeddelelse (BTM). Så der er grund til at være omhyggelig, når der skal importeres køretøjer fra ikke – EU lande. Du kan læse mere om reglerne på Motorhistorisk Samråds hjemmeside (www.motorhistorisk.dk).

Mads Thyregod

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
1 day ago

Første kolde forårsdag hvor vi igen kan køre vore Triumph idag dog indendørs' hos Haaning Collection ... See MoreSee Less

Første kolde forårsdag hvor vi igen kan køre vore Triumph idag dog indendørs hos Haaning Collection
3 days ago

Nogen her der ved hvordan man afmontere inder beklædning på døren, på en Triumph TR6 ... See MoreSee Less

3 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Mujanovic Sead
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Mujanovic Sead
7 days ago

Du kan stadigvæk nå at tilmelde dig besøget hos Haaning Collection på søndag:

Info@tr-register.dk

Adressen er Smørmosevej 16,
2880 Bagsværd.

En spændende og interessant oplevelse med biler, modelbiler samt knallerter. Er vejret godt så luft gerne din TR som vil pynte ved hovedindgangen.

Prisen er kr 145,- og et årskort kan købes for kr. 275,-

Der er mulighed for at købe kaffe og/eller smørrebrød

Vi mødes ved indgangen kl 10.
... See MoreSee Less

Du kan stadigvæk nå at tilmelde dig besøget hos Haaning Collection på søndag:

Info@tr-register.dk

Adressen er Smørmosevej 16, 
2880 Bagsværd.

En spændende og interessant oplevelse med biler, modelbiler samt knallerter. Er vejret godt så luft gerne din TR som vil pynte ved hovedindgangen.
 
Prisen er kr 145,- og et årskort kan købes for kr. 275,-

Der er mulighed for at købe kaffe og/eller smørrebrød

Vi mødes ved indgangen kl 10.
1 week ago

I øjeblikket er vi i gang med at lave et områdekort, så vi nemt og hurtigt kan få køretøjerne på plads til Britisk Motor Show 2024 - DK.

Det er fantastisk, at vi får professionel hjælp til dette arbejde.

Alle der er forhåndstilmeldt får områdetkortet tilsendt, så man kan danne sig et overblik.

Der bliver 4 indkørselsveje ind på området, så vi forhåbentlig undgår for meget kødannelse.
... See MoreSee Less