Motorolien er en vigtig væske at holde øje med. Det bør være en rutineopgave at checke oliestanden, hver gang bilen har stået stille en periode inden man kører afsted.
Flere af modellerne har desuden en olietryksmåler, der giver en indikation af hvor godt motorolien har det. Det bør nemlig ikke være sådan at olietrykket falder nævneværdigt mellem olieskift. Det vil sige, hvis der er 50 PSI olietryk i varm tilstand ved 2500 omdrejninger når olien er frisk bør dette også være tilfældet efter 6 md med blandet kørsel.
Et faldende olietryk mellem olieskift kan indikere fremmede væsker i olien i form af benzin eller vand.
Benzin i olien kan komme fra en utæt karburator eller fra en utæt mekanisk benzinpumpe, som de fleste karburatormodeller er udstyret med. Det siger sig selv at "fortynding" med benzin, som overhovedet ingen smørende egenskaber har er en rigtigt dårlig ide. En sådan fejl skal derfor bringes i orden straks.
En cremet hvidgul aflejring under oliedækslet indikerer enten kondens i motoren, det vil sige for få og for korte ture, hvor den ikke bliver ordentligt varm eller en utæthed i kølesystemet som gør at der løber vand ned i olien. Kondens forsvinder af sig selv ved en god lang og varm køretur, men kan ikke undgås helt så en smule creme under dækslet er normalt. Store mængder snask indikeret et problem og sådan en fejl bør udbedres straks idet vand i olien tærer på oliepumpen og andre bevægelige dele samt giver dårlige smøreegenskaber.
Olieskift:
Ved olieskift skal man altid skifte oliefilteret også, idet et gammelt oliefilter vil forurene den nye olie med det samme den er skiftet.
Motoren skal være ordentligt varm inden olien skiftes så mest muligt af det snavs der måtte være i den er pisket godt op.
Olien bør skiftes hvert år lige inden bilen stilles i vinterhi. En årlig udskiftning er en relativt beskeden udgift i forhold til de øvrige driftomkostninger og ved skift om efteråret undgår man at eventuel kondens i motoren og en gammel olie får lov at "hygge sig" hen over vinteren.
Olietype:
Undgå moderne letløbs-olietyper, idet disse ofte har skrappe additiver for at holde en moderne motor ren indvendigt. Hældes sådan en rensende olie på en motor med 40-60 år gamle aflejringer risikerer man at gøre mere skade end gavn. De moderne olier er samtidig ofte også alt for tynde og vil blive brændt af gennem ventilstyr og stempelringe.
En god "classic oil" af anerkendt mærke i en 20W-50 grade er det bedste man kan gøre for motoren.
Spin On filter kit:
Et "Spin On" filter kit med et moderne oliefilter er en god og beskeden investering til at undgå en masse griseri med udskifning af filterindsats i forbindelse med olieskift. Samtidig er "spin on" filteret, i modsætning til det oprindelige, udformet således at olien ikke løber ud når motoren står stille, derved opbygges olietrykket meget hurtigere ved koldstart. Det betyder meget for især hovedlejerne i motoren der derved beskyttes langt bedre over for slid.