– en bilnørdet eftermiddag i paradis.
Så oprandt den højhellige søndag d. 11. februar, hvor TR-troldmanden Micks værksted igen holdt åbent hus for alle det danske TR-Registers teknik-interesserede medlemmer. På sådan en råkold blæsende vinterdag, har en event som netop denne hér traditionelt set enorm stor bevågenhed blandt klubbens medlemmer. Fordi man hér på den gode måde kan hygge sig med sine klubkammerater i TR-fællesskabet, og måske blive endnu klogere på ens bil og alle dens finurlige indgange til gængse reparationer samt den nødvendige almindelige vedligeholdelse. Og så endda oven i købet få et godt tids- og pengebesparende råd eller to med sig hjem til kæledæggen i garagen.

Og opbakningen blandt medlemmerne svigtede heller ikke denne gang. 20 granvoksne mænd mødte talstærkt op i det stemningsfulde velforsynede værksted, og stod efterfølgende rakt op i 6 stive timer på det hårde cementgulv, og dannede skulder mod skulder en fælles tætpakket ring om eventens helt naturlige samlings- og omdrejningspunkt: én 4-benet ny-renoveret sprælsk TR4-motor, som ”bare lige” skulle samles til startklar stand – piece of cake... ikk´?

Motorens stolte ejermand var naturligvis også helt tilstede, og kunne følge sin mangeårige drøm gå i opfyldelse fra 1. række – hvor privilegeret kan man egentlig være? Ligeledes til stede var spandevis af kaffe, sodavand og smør-selv rundstykker med alskens pålæg til. Scenen var sat – intet kunne holde os tilbage eller distrahere vores opmærksomhed.

Hele klubbens TR-motor-intelligenzia var fuldtalligt repræsenteret – trekløveret bestående af den umiskendelige altid veloplagte værkstedsboss Mick som hjemmevant, kyndigt og rutineret ledte slagets gang – dygtigt sekunderet af all-round TR-veteranen Povl, samt den altid omtankefulde og snarrådige Roald – alle tre erfarne og drevne motor-kirurger med hænderne skruet rigtigt godt på, og som jo havde prøvet operationen så adskillige mange gange før. De så næsten så ud og tilsyneladende virkede, ja - som om de kunne gennemføre hele processen med bind for øjnene på et ben klokken halvtre om natten.

Tilskuernes øjne stod til gengæld nærmest på stilke, for ikke at gå glip af motorens forunderlige; men alligevel ganske forudsigelige selvfølgelige transformation fra en samling kolde jern-gnaveben til en samspillende på millimeter velsmurt maskine. De tre motorgenier i uafladeligt fuldt vigør - alle til lejligheden med godt optrukne tætsiddende gummihandsker og flagrende overalls og kedeldragt, ”spillede så godt som” ordløst sammen i deres konsekvent robotagtige udførte mekaniker-ekscorsits. Alt imedens de elegant gennemførte samlings-manuskriptet for de måbende tilskuere, som interesserede samtidigt kunne læse sig til, i den til lejligheden fremlagte vel-propertionerede tykke servicemanual.

Helt legende let gik alt dog alligevel ikke hele tiden – flere gange måtte hengemte specialværktøjer fra morfars tid findes frem fra skuffer og skabe, for at rette tilpasninger og justeringer af alle de ”skæve” engelske mål, som vore elskede biler er så ubekvemt overfyldte af. Intet fik dog lov at stå i vejen for det super velsamarbejdende ensembles egen fremdrift og ustoppelige energi, og sidst på dagen hang ganske rigtigt som forudsagt den let genkendelige TR4-motor samlet i sit solide værkstedsophæng – klar til sæsonstart netop dette forår.
Kæmpe uforbeholdent BRAVO drenge og længe leve TR-håndværket.

Fotos: Peter og Johannes – Tekst: Johannes

PS. Jeg kan tilføje, at jeg fra pålidelig kilde har hørt at motoren kom til at køre omkring kl 20 samme aften. /Lars E N.

 

2 år siden

Så er det i denne weekend at det berømte Kas Kastner Cup (opkaldt efter den nu afdøde Triumph Racing ikon, Kas Kastner) køres i Portland USA - er du til Race med Triumph så er det her det sker 👌😎🏎 ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

Meine Lieblings-Rennstrecke, der Nürburgring. Foto von einer GLP. Meine erste Veranstaltung, war auf dem Nürburgring, bei einer GLP, mit einem Steyer-Puch, 1965. ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

This is an appeal to anyone in Aarhus area who can maybe help me with my engine. I have rebuilt carbs and also did a top end rebuild, I have simply got something wrong, the RPM on my TR6 is too high (1400 snd increases when hot) meaning no town driving as I risk overheating. I have exhausted my limit of knowledge and need help, I guess on timing and fuel (its a carb version with 175s) , so please see this as a call for help to anyone who can recommend some help or can help in the Aarhus area. My recent planned road trip to Germany I had to cancel and want some summer driving. Richard ... Se mereSe mindre
Se på facebook