l1010156Det var en mørk, kold og våd morgen søndag den 18 september 2011. Peter og Margit, Lars og Annette havde pakket deres to TR5’ere, sat tag på Surreytoppene og kørte sydpå mod spændende oplevelser i det europæiske. Først ned gennem Tyskland, hvor første dags overnatning fandt sted i Lingen i det vestlig Tyskland. Fint hotel, hvor vi har overnattet mange gange. Næste morgen mødte vi et par fra den gamle TR klub, som var på vej hjemad, dog uden TR, idet den var brudt sammen på deres tur ud. Vi havde naturligvis den reservedel de manglede, men det var nu lidt for sent!

Vi fortsatte gennem Holland og ankom om eftermiddagen til byen Jeper eller på fransk Ypres i Belgien. Meget historisk interessant by med et utal af mindesmærker fra 1.Verdenskrig, skyttegrave, soldaterkirkegårde og mindesmærker. En meget interessant egn at gæste.

Næste morgen fortsatte vi til centrum af Normandiet, eller som Peter kalder denne egn; Calvados-land. Vi boede på en særdeles fin fransk bondegård, der nu er et luksus hotel, la ferme de la Ranconniere, se fotos. Herfra gik dagturene ud til de mange spændende seværdigheder, der er i området fra 2.Verdenskrig. Arromangches, Port-en-Bessin, Omaha Beach med den meget fascinerende og betagende amerikanske soldater kirkegård, Pointe Du Hoc et tysk forsvarsanlæg, der er så fyldt med granathuller fra de allieredes svære skibskanoner at der ikke var plads til flere. l1000992
Endelig skal Bayeux med de berømteTapisserier fremhæves som en meget interessant  by at besøge. Tre dage er således for lidt, men vi gjorde vores bedste og det blev da også til et besøg hos et lille men effektivt Calvados Bryggeri, faktisk nåede vi flere af disse. Disse calvados besøg var nødvendige for at tilsikre at Peter ikke fik for store doser kultur ad gangen.

Vi afsluttede Normandiet i strålende solskin og kørte opladede og oplagte mod det egentlige rejsemål, nemlig Spa/Francorchamps. På vejen gjorde vi holdt i vores gamle belgiske hjemby, Nivelles. Her blev der indtaget et par passende antal Leffe-øl og et måltid på torvet. l1000941
Næste dag tidlig morgen (Peter kunne næsten ikke vente længere) kørte vi det særdeles flotte vejr mod Spa. Et par E-typer blev overhalet på vejen, de forsøgte forgæves at følge med, men Peter satte farten op og de faldt bagud for at blive helt væk. Vi ankom til hotellet som vore belgiske venner i TR Register BE havde reserveret værelser i til os. Det er Radisson Blu, som er et fantastisk flot hotel i bedste internationale stil. Vi mødtes med TR folk fra Tyskland, England og Belgien.l1010059

Så var det tid til at køre til Francorchamps, ca 10 km. Her fik vi parkeringsplads sammen med de andre fine veteranbiler, der var parkeret for sig selv i endeløse rækker, et pragtfuldt skue. l1010140

Så gik det løs på banen. Det ene løb med klassiske biler afløste det andet, og inden dagen var gået var vi døve og mættet af biler og benzin os. Vi kunne færdes overalt, se klargøring af racerbilerne, og være helt tæt på banebegivenhederne. Vi fik hilst på et par danske kørere, Austin Healey og Ford Cortina. Om eftermiddagen kl.1600 gik starten til det berømte SIX HOURS Race. De fleste af de deltagende klassiske racerbiler var også med weekenden før på Goodwood. l1010160

Det tog ikke mange omgange før feltet var stærkt reduceret. Vi holdt ikke ud til slutningen, men kørte tilbage til hotellet for at nyde dets fortræffeligheder samt en meget velsmagende middag med udsøgte vine.

Næste dag ud på banen igen, nu var vejret blevet så varmt og solrigt, at vi savnede T-shirts og shorts. Vi fik en guided tur af vores belgiske TR venner. Igen var Peter svær at få med, da vi andre var blevet tilpas døve, men vi kom af sted ud på eftermiddagen for at påbegynde hjemkørslen. Samme aften nåede vi til en lille tysk by Coesfeld, ikke langt fra Münster, hvor vi fandt et typisk men absolut pragtfuldt Gasthaus for aftensmad, Wienerschnitzel og Weisbeer samt overnatning. Næste morgen igen i et pragtfuldt vejr kørte vi de sidste ca. 600 km hjem.

Det blev til en lang men absolut god tur. De to TR5’ere kørte hver især 3.200 km uden et eneste problem. Intet oileforbrug og ingen tekniske vanskeligheder. Det ville være sjovt om flere klubmedlemmer tog med på disse lange ture, det er godt for bilerne og man får oplevet en masse. Dog mente Peter, at der på denne tur var lidt for mange kulturelle begivenheder og oplevelser.

Næste år påtænker vi en tur til Verona med kørsel rundt om de store italienske søer, sig til hvis i vil deltage sammen med os.

 

Margit, Peter, Annette og Lars

 

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
1 day ago

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳 ... See MoreSee Less

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳
2 days ago

Sidste nyt fra England ... See MoreSee Less

Sidste nyt fra England
2 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
3 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Per Witthøfft
... See MoreSee Less

3 days ago

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget ... See MoreSee Less

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget
4 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Steen Brockdorff
... See MoreSee Less