Søndag d. 12. august inviterede Jane og Povl atter til en tur rundt i det Nordsjællandske via 4 færger.

Tolv biler mødte op til morgenkaffe ved havnegrillen ved Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund. Fint vejr. Sol og ingen blæst, så sejlturene så ud til at blive i magsvejr. Vores nyeste medlem Hans Jørgen Kordovsky stillede op med sin flotte TR8. Den vender vi tilbage til.

Vi lettede anker og satte næsen mod færgen til Orø, - den med kabeltræk. Færgen har skruer som en normal færge, men styres af 2 kabler. Turen tager 6 minutter. Efter lidt sightseeing på øen endte vi ved den vestre færge til Holbæk. Flot sejltur. Her efter gik turen op gennem Odsherred af meget små og meget smukke veje til Hørby Færgekro på den anden side af Holbæk fjord. Her spiste vi frokost.

Det blev tid at komme videre, og det blev også tid at drøfte vejrsituationen. DMI meldte om regn kl. 18.00, og dermed ingen problemer på turen. Flere at deltagerne mente dog, at det så lidt uldent ud med hensyn til regn. Vi kom videre. Halvdelen med kalechen oppe og halvdelen med kalechen nede. Dem med kalechen oppe fik desværre ret. Efter en halv times kørsel begyndte det at fosse ned, så der blev sat kalecher op på olympisk tid.

Små veje kan være meget kønne, men også svære at finde rundt på, når regnen øser ned. På et tidspunkt opdagede jeg at vi kørte ind i den gode by Gurrede for anden gang på 10 minutter, - ad den samme vej. Vi havde for en stund mistet orienteringen, og hvad værre var. Vi havde også mistet halvdelen af kortegen, og hvad var endnu værre var, at vi havde mistet Hans Jørgen, hans kone og hans TR8. Det gælder om at holde fast i sine gode medlemmer, så der kom gang i telefoner og walkies.

Det korte af det lange er, at det lykkedes at få samling på tropperne igen ved Anneberg. Her ligger et kulturhistorisk museum som også råder over en lade indrettet som forsamlingslokale med sand på gulvet og det hele. Her kunne vi i tørvejr indtage vores eftermiddagskaffe i samlet trop, - og nyde Janes hjemmebagte kager!

Klokken nærmede sig 16.00 og vi manglede fortsat to færger. En mumlen om ikke man pga. vejret skulle overveje at afkorte turen kunne spores. Og sådan blev det. En bil kørte direkte retur til Roskilde. Resten tog færgen fra Rørvig til Hundested. Herfra kørte vi individuelt hjemad. En alternativ 4-færgetur, men ingen tvivl. Det var en hyggelig og god tur trods alt.

Og så har vi alle en billet tilbage til færgen Kulhuse-Sølager tilbage. Jeg kan kun anbefale, at den bruges til en tur senere på året til Jægerspris Slot (Frederik d. 7. og Grevinde Danner). Det er et besøg værd, og fortæller en stump af Danmarks historie.

Tilbage til Hans Jørgens TR 8. Undervejs havde vi haft lejlighed til at beskue bilen og stille nysgerrige spørgsmål. Det skal siges, at vi har yderligere 2 TR 8 i klubben, men vi ser dem ikke så tit, så det er en sjælden fugl i klubben. På billederne kan man se, at den er i flot stand. Hvad man ikke kan se er, at motoren er udskiftet til en moderne Range Rover motor på 3,9 l, så lyden er også som den skal være. Det kan jeg bevidne.

Tak til Jane og Povl, der igen stod for arrangementet. Selvom det hedder 4-færgeturen, og færgerne er de samme hvert år, så er køreturen forskellig hver gang.

 

/Klaus 

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
1 day ago

Er der mon nogen der har 4 gode stålfælge til en TR6 stående? ... See MoreSee Less

5 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Erling Pedersen
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Erling Pedersen