JL, uddrag af Fidusbog 9A, 27.10.231, TR

Konklusion

Brug ikke E10benzin og fyld tanken helt op. Tilsæt eventuelt et konserveringsmiddel

Eller kør karburatoren tør, eller brug Acrylatbenzin til sidst.

Tilsæt et egnet bakterie dræbende middel til benzin, der skal stå længere end vinteren over.

Forklaring herunder:

EU har besluttet at fra 1.1.2020 skal der i oktan 95 benzin tilsættes 10 % Ethanol. Gift for veteraner, så selv om oktan 98-100 koster mere, så brug det i stedet. Den dyre benzin er der mere energi i. Du kører måske lidt længere på literen. Der findes tilsætningsmidler f.eks. Liqui Molly E10, der påstås at kompenserer for tabt energi i E10. Ethanol/sprit er et opløsningsmiddel, der af miljømæssige årsager iblandes i benzin. Det kan ødelægge legeringer, messing,  zink, kobber, aluminium, Zamak 3 til 5. Ethanol 10 %, opløser lodninger i f.eks. flydere, gør visse plast typer i flydere sprøde, opløser eller revner benzinslanger, pakninger ikke elastomer baserede, typisk gamle O-ringe der svulmer op, pakmaterialer, som f.eks. kork der også svulmer op, naturgummi, urethangummi, glasfiber og visse benzintankes indre coatninger (linnings). 

Ethanol optager desuden vand/kondens og fremmer dermed rust i metaltanke. Kondens er korrosivt og benzin med Ethanol gør det værre. Kondens mindskes, hvis tanken er fyldt helt op når bilen stilles hen for vinteren. Den luftmængde, der er i benzintanken, afgiver sin fugtighed på indersiden af tanken, der så vil ruste, hvis der er ubeskyttet jern. Fugt/vand vil også ende i bunden af tanken, der så ubeskyttet kan ruste (vand er væsentlig tungenere end benzin).

Karburatoren kan sikres mod fordampede benzinrester. Bloker tilførslen til karburatoren, pumpen stoppes og motoren får lov til at køre tom for benzin.  Acrylatbenzin i stedet for almindelig E5 i sidste tankning er en dyr og god metode, især til plæneklipper og motorsav.

Alternativ tilsæt et af de mange vidundermidler. De påstås at afhjælpe problemet med Ethanolen, f.eks. Castrol Fuel Protect (Vantage), Frost Ethomix eller et af de andre lignende produkter på markedet. Liqui Molly, T Hansen, Add Bell, Bardahl, sikkert flere. Der står på flasken at de forhindrer nedbrydning, af benzinen og oxidering i motordele og rustdannelser i tank. Benzinen kan med rigtig opbevaring blive 1 år gammel. Skal bilen stå længere end vinteren over anbefales det helt at tømme al benzin ud af tank- og rørforbindelser. Står bilen varmt vinteren over, er det måske bedre at lade tanken være halvfyldt og komme frisk benzin på om foråret. Risikoen er rust i tanken, men der findes midler mod dette f.eks. Castrol Fuel Protect.

Vandet i benzinen kan medføre vækst af bakterier, som med diesel. Et bakteriedræbende middel kan tilsættes benzin, der står længe.

E10 sikre flydere., Bulen Fuel Systems sælger Ethanol sikre flydere under navnet:” Stay Up Floats”, lavet til militære specifikation. Se: sucarb.co.uk om de tilfældigvis skulle lave en flyder til din karburator, ud over SU karburatorer.

Andre fabrikanter følger måske efter, hvis markedet er stort nok. Alene af den her grund at nogen laver flydere til karburatorer, må betyde, at det er alvor med ulemperne for vores biler med E10 benzin.

Indlæg fra Jens Lippmann

Share →

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.