Povl og Jane åbnede d. 11. februar dørene til deres dejlige opvarmede garage. Jane havde bagt lækre kager og Povl havde sørget for lidt til ganen.

L1100299

Povl er i gang med at renovere en TR4 motor som vistnok ifølge den tidligere ejer var blevet hovedrenoveret for mindre end 10 år siden. Ved adskillelsen viste det sig dog at man dengang havde sprunget over at renovere krumtappen og derfor var alle lejerne i en meget dårlig forfatning. Stempler, foringer og topstykket var på den anden side i god stand og trængte kun til at blive frisket op blandt andet med nye ventilstyr. Hvad der kan undre med den motorrenovering var, at man åbenbart også havde sprunget over at skifte pakdåsen på knastkæde- skjoldet, den gik rundt blandt os og det der en gang havde været gummi var blevet hårdt som glas....intet under at motoren var noget utæt.

Synd at man på den måde har sparet på de allermest vigtige dele og alligevel bekostet, hvad der så ud til at være nye stempler og foringer. Vore motorer skulle jo gerne hvis de ellers bliver renoveret korrekt holde til mindst lige så mange år’s drift som dengang de var nye.

L1100288

Povl gennemgik alle de ting man skal være opmærksom på i forbindelse med renovering og der blev også snakket om, hvordan de tidlige TR4 motorer har en tendens til at lække meget olie fordi man dengang i tidernes morgen ikke brugte de moderne olieringe ved det bageste hovedleje. I stedet var motoren designet med en slags gevind som når motoren kører, skal bringe olien tilbage i sumpen. Det er fint når motoren kører, men når den holder parkeret med snuden opad så løber olien ud gennem det snedige system.

Nu hvor krumtappen alligevel skulle renoveres var det også en detalje som Povl ville sørge for at få lavet om til en mere tæt løsning.

Efter snakken om TR4 motoren fik vi en MEGET slidt TR6 gearkasse at se. Her var bundgearet slidt helt op med omkring 1 mm slup og bundgear akslen var også godt slidt.

L1100303

Men det største problem var egentligt at den ene trust- washer, som holder bundgearet styret på langs havde været monteret så det kunne dreje rundt med det resultat at gear kassen var fuldstændigt ødelagt da lejet havde fræset en stor del af det aluminium væk der ellers skulle holde aksel og trust-washer på plads. Gearkasserne findes ikke som nye længere og derfor måtte klubbens netværk træde til med en ny kasse, hvor de brugbare dele kunne flyttes over og de ødelagte dele udskiftes med nye. Læring fra den gearkasse er nok at man skal have lidt respekt for spåner i gearkasse olien eller i filteret til overgearet. Hvis der er andet en noget gråt ”pulver” i det filter er den gal, hvilket undertegnede også kan skrive under på med min egen gearkasse.
Som altid når vi er på besøg hos Povl var der en hyggelig stemning og Povl øste som ud af sin store erfaring med de mere ædle dele i motorer og gearkasser.

 

/Lars N

Share →

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

The world's most critical jewelry and watch model when it comes to put together income creates considerably more as compared to 2 / 3 of income for richard mille replica Swiss mother or father Richemont, however observe income have disappeared often while necklaces income have got boomed.