Kølervæsken er det vigtigt at skifte med jævne mellemrum, f.eks hvert eller hvert andet efterår inden bilen stilles væk for vinteren. Dels nedbydes de additivier i væsken som forhidrer tæring, dels opslemmes der masser af små partikler i kølervæsken under drift. Disse partikler aflejres i motoren og køleren ved lang tids stilstand og giver på lang sigt en forringet køleevne. Dette kan undgås ved at skifte væsken lige inden bilen stilles i vinterhi da den friske væske af gode grunde endnu ikke er opslemmet med masser af skidt.

Motorerne til TR bilerne  kræver ikke en særlig kølervæske, faktisk er de udviklet til at køre på rent vand der så blev tappet af hvert efterår. Derfor blev der monteret små drænhaner på køleren og på siden af motorblokken for at gøre dette arbejde nemmere. Varmeapparatet derimod er ikke lige sådan at tømme og der sidder derfor også store advarselsmærker på siden af varmekassen inde i kabinen. Ikke lige et sted man kigger hver dag. 

Hvilken type?

I vore dage bør man sørge for en kølervæske af god kvalitet, en helt almindelig glykol baseret (den blå) kølervæske fra den lokale tankstation kan dog fint anvendes. Der findes færdigblandet kølervæske, men normalt skal der blandes 1:1 med almindeligt vand for at opnå god køleeffekt samt frostsikring ned til -33 grader C. Det kan ikke anbefales at køre med ren glykol, da resultatet bliver ringere end med korrekt blanding med vand. Følg derfor anvisningen på kølervæsken nøje. Den blå kølervæske anbefales det generelt at skifte hvert andet år, idet den mister sine korrosionsbeskyttende egenskaber.

Long life kølervæske?

Vil man være rigtigt god ved sin motor findes der nogle nye typer af kølervæske, som er den røde (i VW sprog kaldet G12) og en endnu nyere type som er lilla kaldet G12+. Disse kølervæsker betegnes "long life" og skal skiftes hvert 4 år. G12 og G12+ skulle have nogle særligt gode korrosionshæmmende egenskaber især over for aluminiumtopstykker og er f.eks. krævet til alle VW biler.

Long life og normal kølervæske må ikke blandes!

Der er en hage ved den røde G12 og det er at den IKKE må blandes med den blå, idet der dannes en slimet masse som stopper hele kølesystemet til! Med andre ord skal HELE systemet være skyllet godt igennem for blå væske hvis man fylder G12 på og omvendt!

G12 og G12+ er meget udbredt i dag og det siges at 75% af alle nye biler er påfyldt denne fra fabrikken. Men den røde kølervæske kan alligevel være sværere at skaffe en den blå som kan skaffes alle steder.

TR7 -TR8 samt STAG der har Aluminium topstykke bør i dag fyldes med G12 eller G12+.

 Hvordan skifter man kølervæske?

Skift af kølervæske er en relativt simpel opgave som gøres på kold motor. Man bør få hjælp til det første gang man kaster sig ud i en sådan opgave da det blandt andet er vigtigt at alle luftlommer med videre bliver skyllet ud. Der er også risiko for skoldning, hvis man ikke er forsigtig, idet motoren skal varmes op til driftvarme medens der efterfyldes med kølervæske. Det er specielt vigtigt, at hele systemet er skyllet igennem inclusive eventuelt varmeapparat, som måske ikke er åbnet og derved ikke bliver fyldt med den nye friske og frostsikre væske.

Det kan ikke undgås at kølervæsken fordamper i løbet af året, derfor skal der toppes op med samme blanding som den væske, der blev hældt på til at begynde med når motoren er kold. Hvis man er i tvivl kan vand altid bruges så længe der ikke er frostgrader i udsigt.

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
3 months ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Dyna Dyna
... See MoreSee Less

3 months ago

Årets generalforsamling d 21. April 2024 vel besøgt og vel afsluttet ... See MoreSee Less

Årets generalforsamling d 21. April 2024 vel besøgt og vel afsluttetImage attachment
3 months ago

Så er det på søndag den 21. april kl. 10 at der er generalforsamling i TR-Register Danmark.

Som nævnt i indkaldelsen afholdes generalforsamlingen, som sidste år, i Stenløse Kulturhus, Rådhustorvet 2, 3660 Stenløse.

Vi glæder os til at se dig 😊

Mange hilsner Bestyrelsen
... See MoreSee Less

Så er det på søndag den 21. april kl. 10 at der er generalforsamling i TR-Register Danmark. 

Som nævnt i indkaldelsen afholdes generalforsamlingen, som sidste år, i Stenløse Kulturhus, Rådhustorvet 2, 3660 Stenløse. 

Vi glæder os til at se dig 😊

Mange hilsner Bestyrelsen
3 months ago

Så er der sæsonstart på Cars & Coffee på Torvet i Hillerød - temperaturen siger 🥶 ... See MoreSee Less

Så er der sæsonstart på Cars & Coffee på Torvet i Hillerød - temperaturen siger 🥶
3 months ago

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳 ... See MoreSee Less

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳
3 months ago

Sidste nyt fra England ... See MoreSee Less

Sidste nyt fra England