old-school-tires

 

af Bjarne Roed

(Indholdet af denne tekst stammer fra Bjarnes PowerPoint presentation om emnet på en Film/ dæk aften.)

Hvilke dæk kørte/kører TR-bilerne med

  • Dæk
  • Køreenskaber
  • Europa
  • USA
  • Hvordan er det i dag
    .

Link til stro databogScandinavian Tire & Rim Organization

stiftet 1960 -STRO Databogen på over 360 sider indeholder mere end 6.400 dækdimensioner og inkluderer alle nye person-og lastbiler. Derudover findes der et særligt afsnit med landbrugs-og industrikøretøjer, specialdæk samt motorcykeldæk. STRO Databogen indeholder desuden dæktryk, fælginformation samt love og regler pådækområdet. Bogen er på dansk og indeholder kort sagt alt hvad der er værd at vide om dæk.

.

Dæk dimensioner -radialdæk

  • Bredden angives i mm.
  • Højden angives i procent af bredden
  • Diameteren angives i tommer

Standard radialdæk:

- Højden er 80% af bredden -dette vises ikke pådækket

- 165 –15 er dermed et dæk med bredde 165 mm og 15 tommer i diameter. Højden er standard og dermed 80% af bredden

Lavprofil radialdæk:

- Højden er mindre end 80% af bredden –dette ”præges”på dækket: 185/70 –15 er dermed et lavprofil dæk hvor højden er 70% af bredden. 195/65 –15 er med 65% af bredden osv

- Hver gang dækbredden forøges med 1 cm skal højden af dækket reduceres med 5 % for at rulle-diameteren (omkredsen) bevares

- 165 -15 = 185/70 -15 = 195/65 -15 = 205/60 -15 har lignede rulle-diameter

 

Europa

165 –15 radialdæk TR4/5

  1. Denne dæk dækstørrelse blev brugt på mange biler fra 60’erne –80’erne
  2. Stålradialdæk –gode kurve egenskaber
  3. 165 –15 er et typisk dæk til TR4/TR5 med 4’5 tommer fælge

185/70 –15 lavprofil radialdæk TR6

  1. Denne dæk dækstørrelse blev brugt på mange sportsbiler fra 60’erne –80’erne
  2. Lavprofil stålradialdæk –gode kurve egenskaber
  3. 185/70 –15 er et typisk dæk til TR6 med 5’½fælge

 

USA

TR250 og TR6 kørte standardmonteret med denne størrelse.

Michelin Redline 185 –15 ”textil” radialdæk

michelin-redline-tr6
Michelin Redline dæk på TR6

michelin-redline
Michelin Redline

 

 

 

 

 

 

 

.

Vredestein

Vredestein Sprint+

Moderne teknologi i klassisk 70 profil

An extraordinarily reliable and safe tyre

Striking profile

Special tread mix and contours

 

 

 

Vredestein-Sprint-Classic
Vredestein Sprint Classic

High-grade tyre technology

Classic look

Ultra-safe

165 –15

185/70 –15

185 -15

 

Hvad skal du så montere på din bil?

.

  • Køreegenskaber/vejgreb forbedres afhængig af dæktype og fælgbredde.
  • Brede dæk giver øget benzinforbrug og øget slid på hjullejer og trægt styretøj
  • /70 dæk laves stort set ikke mere
  • 185 dæk kræver som standard en 5 ½ tomme fælg
  • 185 dæk og 5 ½tomme fælg kræver som min. krængnings stabilisator foran.
  • Endnu bredere dæk og fælge kræver efter eksperters mening også krængnings-stabilisator i bag.
  • Vær opmærksom på alderen af dine dæk: DOT5003
Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
10 months ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Dyna Dyna
... See MoreSee Less

10 months ago

Årets generalforsamling d 21. April 2024 vel besøgt og vel afsluttet ... See MoreSee Less

Årets generalforsamling d 21. April 2024 vel besøgt og vel afsluttetImage attachment
10 months ago

Så er det på søndag den 21. april kl. 10 at der er generalforsamling i TR-Register Danmark.

Som nævnt i indkaldelsen afholdes generalforsamlingen, som sidste år, i Stenløse Kulturhus, Rådhustorvet 2, 3660 Stenløse.

Vi glæder os til at se dig 😊

Mange hilsner Bestyrelsen
... See MoreSee Less

Så er det på søndag den 21. april kl. 10 at der er generalforsamling i TR-Register Danmark. 

Som nævnt i indkaldelsen afholdes generalforsamlingen, som sidste år, i Stenløse Kulturhus, Rådhustorvet 2, 3660 Stenløse. 

Vi glæder os til at se dig 😊

Mange hilsner Bestyrelsen
10 months ago

Så er der sæsonstart på Cars & Coffee på Torvet i Hillerød - temperaturen siger 🥶 ... See MoreSee Less

Så er der sæsonstart på Cars & Coffee på Torvet i Hillerød - temperaturen siger 🥶
10 months ago

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳 ... See MoreSee Less

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳
10 months ago

Sidste nyt fra England ... See MoreSee Less

Sidste nyt fra England