L1060300

En kold februar aften havde PF auto ved Bjarnes mellemkomst slået garageportene op for vores medlemmer.

PF auto er en forening for Ingeniørstuderende og Ingeniører, og da det er et meget travlt værksted på DTU’s område havde vi sat deltagerbegrænsning på 20 mand til dette arrangement. Det betød desværre, at vi måtte afvise nogle, men Bjarne har tilbudt, at når han er kommet længere med renoveringen så kan vi måske få lov at komme på besøg igen.

Den komplette PI-motor, som vores aften handlede om har rejst godt rundt I Europa på en palle! Den stammer fra en totalskadet TR5 fra England og var blevet solgt til en mand i Portugal. Han havde dog aldrig fået den indbygget i sin bil efter adskillige år og da han i mellemtiden havde solgt bilen kom motoren efter den omvej til Danmark, hvor Bjarne nu vil tage sig kærligt af den.

På mødet fik vi gennemgået en hel række ting man skal være opmærksom på med motorrenovering og Bjarne fortalte blandt andet om forskellen på de tidlige US og tidlige PI topstykker.

Lars Skotte havde forberedt en oversigt for de forskellige ændringer der skete med PI og karburator motorerne fra 68 til produktionen stoppede i  76, det er ikke så få ændringer og det er vigtigt at man får fat i de rigtige dele, hvis man går i gang med en renovering.

Specielt blev det også diskuteret at vores bilers værdi er afhængig af om det er en ægte PI eller en ombygger. Der er således stor forskel på værdien af en TR250 og værdien af en TR5 selvom de på mange måder er helt ens. Men da TR5 blev bygget i et meget lille antal er det udbud og efterspørgsel der sætter prisen. Det er derfor fristende at lave en "falsk" TR5 ud af en TR250 ved at ombygge motoren til PI eller f.eks montere en PI motor fra en Saloon. Det bliver dog aldrig en "ægte TR5" af en sådan ombygning selvom en sælger gerne vil have TR5 pris for den. Så specielt omkring TR5 er vigtigt at alliere sig med nogen som har forstand på at se de små forskelle der skiller den ægte vare fra den falske.

Snakken gik livligt og de medbragte stempler, krumtap, og diverse pakninger og dele blev studeret ingående.

Det bliver spændende at se motoren i drift når Bjarne en gang når så langt med den.

Tak til PF-Auto for at lægge hus til.

 

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
10 hours ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
22 hours ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Per Witthøfft
... See MoreSee Less

2 days ago

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget ... See MoreSee Less

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget
2 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Steen Brockdorff
... See MoreSee Less

3 days ago

Ventilere bremser

Hej alle
Jeg har lige skiftet hovedcylinder i min tr3. Og den er fyldt med luft. Men jeg har meget svært ved at suge det ud med undertryk fra en kompressor med til formålet konstrueret pistol/beholder.
Hvad er de gode tricks?
Hvad gør jeg evt galt?
... See MoreSee Less

Ventilere bremser

Hej alle
Jeg har lige skiftet hovedcylinder i min tr3. Og den er fyldt med luft. Men jeg har meget svært ved at suge det ud med undertryk fra en kompressor med til formålet konstrueret pistol/beholder. 
Hvad er de gode tricks?
Hvad gør jeg evt galt?