L1060300

En kold februar aften havde PF auto ved Bjarnes mellemkomst slået garageportene op for vores medlemmer.

PF auto er en forening for Ingeniørstuderende og Ingeniører, og da det er et meget travlt værksted på DTU’s område havde vi sat deltagerbegrænsning på 20 mand til dette arrangement. Det betød desværre, at vi måtte afvise nogle, men Bjarne har tilbudt, at når han er kommet længere med renoveringen så kan vi måske få lov at komme på besøg igen.

Den komplette PI-motor, som vores aften handlede om har rejst godt rundt I Europa på en palle! Den stammer fra en totalskadet TR5 fra England og var blevet solgt til en mand i Portugal. Han havde dog aldrig fået den indbygget i sin bil efter adskillige år og da han i mellemtiden havde solgt bilen kom motoren efter den omvej til Danmark, hvor Bjarne nu vil tage sig kærligt af den.

På mødet fik vi gennemgået en hel række ting man skal være opmærksom på med motorrenovering og Bjarne fortalte blandt andet om forskellen på de tidlige US og tidlige PI topstykker.

Lars Skotte havde forberedt en oversigt for de forskellige ændringer der skete med PI og karburator motorerne fra 68 til produktionen stoppede i  76, det er ikke så få ændringer og det er vigtigt at man får fat i de rigtige dele, hvis man går i gang med en renovering.

Specielt blev det også diskuteret at vores bilers værdi er afhængig af om det er en ægte PI eller en ombygger. Der er således stor forskel på værdien af en TR250 og værdien af en TR5 selvom de på mange måder er helt ens. Men da TR5 blev bygget i et meget lille antal er det udbud og efterspørgsel der sætter prisen. Det er derfor fristende at lave en "falsk" TR5 ud af en TR250 ved at ombygge motoren til PI eller f.eks montere en PI motor fra en Saloon. Det bliver dog aldrig en "ægte TR5" af en sådan ombygning selvom en sælger gerne vil have TR5 pris for den. Så specielt omkring TR5 er vigtigt at alliere sig med nogen som har forstand på at se de små forskelle der skiller den ægte vare fra den falske.

Snakken gik livligt og de medbragte stempler, krumtap, og diverse pakninger og dele blev studeret ingående.

Det bliver spændende at se motoren i drift når Bjarne en gang når så langt med den.

Tak til PF-Auto for at lægge hus til.

 

2 år siden

Så er det i denne weekend at det berømte Kas Kastner Cup (opkaldt efter den nu afdøde Triumph Racing ikon, Kas Kastner) køres i Portland USA - er du til Race med Triumph så er det her det sker 👌😎🏎 ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

Meine Lieblings-Rennstrecke, der Nürburgring. Foto von einer GLP. Meine erste Veranstaltung, war auf dem Nürburgring, bei einer GLP, mit einem Steyer-Puch, 1965. ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

This is an appeal to anyone in Aarhus area who can maybe help me with my engine. I have rebuilt carbs and also did a top end rebuild, I have simply got something wrong, the RPM on my TR6 is too high (1400 snd increases when hot) meaning no town driving as I risk overheating. I have exhausted my limit of knowledge and need help, I guess on timing and fuel (its a carb version with 175s) , so please see this as a call for help to anyone who can recommend some help or can help in the Aarhus area. My recent planned road trip to Germany I had to cancel and want some summer driving. Richard ... Se mereSe mindre
Se på facebook