Valget af et stærkt klub-netværk og valget af en fuldblods-TR6 PI´er hænger sammen.

Personligt har jeg altid sværmet for TR-bilerne. Mine første erfaringer med slagsen kom allerede i gymnasietiden, hvor jeg pladask faldt for en Damson-red TR4A IRS/64 med Overdrive. Den blev min første bil, og selve købet blev en lære for livet. Mens jeg stod og sparkede på dækkene og ”vendte skråen”, ringede brugtbilhandlerens telefon inde i forretningen. Han forlod købsscenen, og da han vendte tilbage var det med ordene: ”En køber fra Bornholm der ville købe TR 4´eren ubeset – så nu var det nu!!” Jeg var leveret, og min underskrift sad stadig dryppende på en slutseddel, allerede inden der var gået 3 minutter.

Tak skæbne – bilen skulle virkelig TOTAL-renoveres, hvilket tog mig mere end et år. Et år med 4 samtidige bi-jobs samt sved og tårer – og med stort set alle aftener besat i garagen, hvor bilen slugte alt hvad jeg ejede. Endelig blev den færdig, og flot klar til syn… Her konstaterede Statens Bilsyn i Rødovre nøgternt at rammen var så skæv, så bilen satte 4 spor i sneen i stedet for 2. Hvordan bilen senere blev tryllet igennem syn, står den dag i dag hen i det uvisse, og er til stadighed en gåde for mig. Men bilens kick-back dén sommer i form af suveræn køreglæde og ypperlig kvindetække i verdensklasse - er den dag i dag uforglemmelig.

Men de økonomiske sår og de natlige bekymringer over bilen havde sat sig som en slags PTSD  under mit skind, og eftertiden efter salget af bilen kom kun til at bestå af lange stjålne ”Kiggere” efter andre TR-biler.  Jeg havde lært, at såfremt jeg en anden gang skulle købe en TR-bil, ville det være vigtigt med kompetent rådgivning samt en alliance med et stærkt landsdækkende klub-netværk, som jeg kunne regne med opbakning fra. Min søgen kunne begynde.

”Kigge-tiden” varede ca. 40 år indtil det klassiske CPH-Grand Prix i Fælledparken i år, hvor jeg sammen med min søde forstående kone havde fornøjelsen af at blive korrekt belært af den gode Hr. Lars Skaanning – næstformand i TR-Register.dk, som stod vagt ved et klubmedlems funklende sorte TR5 og agerede supervisor ind i TR-universet ved TR-Register.dk´s flotte iøjefaldende udstillingsstand. Lars tog os intensivt igennem hele købskriterie- og faldgruppejunglen uden at overlade noget til tilfældigheder i stort set en lille times stående forelæsning ”by the TR-register.dk side”. Vi efterlod hinanden med udvekslede telefonnumre, og jeg fløj hjem på en lyserød sky, og åbnede spændt TR-Register.dk´s hjemmeside. Siden gav rigtig god farverig inspiration og masser af stof til eftertanke samt svare pågående og stærkt presserende overvejelser om TR-køb.

Umiddelbart fandt jeg hjemmesiden flot, indbydende og levende – alt tydede på et pulsende og entusiastisk miljø med let adgang, som tiltalte mig fra starten. Det høje aktivitetsniveau med både spændende køreture og orienterende værkstedsbesøg med teknik-gennemgang talte sit eget sprog. Den gode entrepreneur-ånd skinnede klart igennem, da min kontakt til bestyrelsesmedlemmer efterfølgende blev udvidet. Således fik jeg i et snuptag super kompetente anvisninger og gode råd samt forsikringsanvisninger i forbindelse med mit nu snart forestående køb af en TR6´er.

Og så var den dér. På ”Bilbasen” dukkede der så i august en dansk mørkeblå vaskeægte TR6 PI´er/69 med Overdrive op af disen. Ovenikøbet CP-modellen med den legendariske og yderst potente 150 HK ”Straight-Six”- motor med den standardmonterede stålkrumtap, samt den epokegørende Lucas Mk.II benzinindsprøjtning. Jeg sendte billeder af bilen til klubben, som jeg  hurtigt fik oplagt relevant feed-back på fra kendere i klubben. Bilen fremstod på annoncen ”Frame-off” restaureret og fejlfri, men alligevel og heldigvis allierede jeg mig med en af klubbens professionelle og reservedelsleverandører, nemlig den navnkundige Lars Skotte, som sammen med sin søde kone driver firmaet ”Classic Car” i Rungsted. Jeg fik ham simpelthen til at medvirke i en indledende købssession, hvor han skulle scanne bilen og afgive et kvalificeret bud på bilens tilstand. Efter et par timers detaljeret skoleridt hen over 6´eren og en efterfølgende grundigt gennemarbejdet tilstandsrapport var konklusionen: Køb denne originale Classic Car – men vær opmærksom på en række konkrete betydningsfulde forbehold!

Som sagt så gjort. Et relevant nedslag i prisen blev modtaget og accepteret af sælger og køber, og handlen og dermed mit ejerskab af TR6´eren i tilstanden  ”Drivers Car” samt nærmest født medlem af TR-Register.dk var en point of no return realitet. Nice and easy – som man si´r.

Allerede den efterfølgende week-end efter bilkøbet deltog fruen og jeg i en dejlig sensommertur rundt på Midtsjællands allerhyggeligste små finurlige gen- og smutveje(og gode ”hvine-sving”), hvor vi bl.a. besøgte en række interessante herregårde - og sammen nød interessefællesskabet ved en rar gedigen frokost. Turen var flot arrangeret af TR-Register.dk, og BMW-Roadster-klubben var med som inspirerende gæste-deltagere. Både min kone og jeg – og ikke mindst TR6´eren fik en uforbeholden varm modtagelse af klubmedlemmerne. – tak! På turen fortalte klubmedlemmerne bl.a. om de mange internationale relationer som klubben har qua det internationale anvendte klubnavn TR-Register.dk,  som bl.a. afføder en masse fordele i forbindelse med kørsel i udlandet samt de spændende arrangementer i øvrige EU-lande. Ligeledes om den solide økonomi i klubben – etableret af en rimelig klubmedlems-fee, og så naturligvis i forlængelse af de mange generøse firmasponsorater, som både klubben og dens medlemmer nyder godt af i arrangement-sammenhæng.

Nu retter konen og jeg kikkerten mod nye spændende horisonter i vores nye ”hyggebil” og mange rigtig gode fremtidige oplevelser i klubregi, medens TR6´eren efterårs-hviler sig lidt i garagen. Det ugentlig klap på køleren er en fornøjelse og en samtidig nu hævdvundet livskvalitet i TR-livet.

Så er du en sand og oprigtig vaskeægte TR-entusiast er min udmelding klar: Meld dig ind i TR-Register.dk – det er simpelthen hér tingene sker! Som mig og min kone vil du føle dig velkommen fra starten.

København 17.09.12

Venlig hilsen

Johannes Berg – Begejstret nybagt TR6 ejer og TR-register.dk-medlem

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
11 hours ago

Så er det på søndag den 21. april kl. 10 at der er generalforsamling i TR-Register Danmark.

Som nævnt i indkaldelsen afholdes generalforsamlingen, som sidste år, i Stenløse Kulturhus, Rådhustorvet 2, 3660 Stenløse.

Vi glæder os til at se dig 😊

Mange hilsner Bestyrelsen
... See MoreSee Less

Så er det på søndag den 21. april kl. 10 at der er generalforsamling i TR-Register Danmark. 

Som nævnt i indkaldelsen afholdes generalforsamlingen, som sidste år, i Stenløse Kulturhus, Rådhustorvet 2, 3660 Stenløse. 

Vi glæder os til at se dig 😊

Mange hilsner Bestyrelsen
3 days ago

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳 ... See MoreSee Less

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳
3 days ago

Sidste nyt fra England ... See MoreSee Less

Sidste nyt fra England
4 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Håvard Trolldalen
4 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Per Witthøfft
... See MoreSee Less

5 days ago

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget ... See MoreSee Less

Hej allesammen! Jeg ville bare gerne præsentere mig selv og dele et billede, som jeg har taget