Ønsker du at deltage? Ser her hvordan

Månedens TR Juni 2015,

og turen til Egeskov

Familien Thy Buchs begivenhedsrige tur til Egeskov den 31.05.2015

Triumph Bagerskilt

Afgang Thorsø kl.07.00 for at være i god tid. Ida, min hustru synes at 6'eren bumler og sæderne er for langt nede osv.
Omkring Horsens bemærker hun , at det lugtede varmt(havde dagen før fundet ud af at ophænget ved afgangsrørerene var knækket , så jeg havde bundet dem op med elektrikerledning) og spurgte, om det var dem der smeltede?
Jeg bemærkede, at så varmt bliver der ikke der- hun havde siddet og set på instrumenterne og vi havde snakket om olietryk (min motor er noget slidt) og der er vakuummeter bilen, og hun spurgte hvorfor nålen sommetider var i det røde felt, hvortil jeg svarede, at så brugte den meget benzin - hvad så når den stod på 15 - ja så kører den 15 km på L sagde jeg.
Min kone har brune øjne, og de kan lyne, når hun ved, at det jeg siger er forkert (dræberblikket). Da vi kom til Hedensted råber hun, at der kom røg ud ovre ved hende - ind til siden, op med hjelmen - flammer på udstødningsmanifolden - om i bagagerummet efter pulverslukker og en flaske med 1-1/2 l vand (jeg har været til racerløb, hvor de slukkede ilden med pulver og de siger, det ikke er nemt at gøre rent bagefter), så jeg brugte vandet.
På fejeblad tilbage til Thorsø, og så vi tog så Idas bil med de gode sæder og 22 km på l, så nu var de brune øjne glade.
På vej ned af fortalte jeg hende, at jeg dagen før havde været oppe i Højbjerg hos Sten Laursen, der hjælper mig med bilen. Han laver biler fra Ferrari og Aston Matin, og kører race i Fiat 600 tunet til 105 hk. Da han spurgte, om ikke vi skulle lave det olierør om, mente jeg at det var fint nok. Så lynede de brune øjne igen + gloser!
Jeg havde den indstilling, at når Birgit havde fået mødet til Fyn, så skulle vi fra Jylland også være der og det lykkedes også, altså dog kun 1/3 af mødet for mit vedkommende ;-)"
mvh peer-conditor-bager

 

Månedens "TR" april 2014

Månedens TR præsenteres af vores medlem Henrik Larsen. Det er ikke en TR men et medlem af Triumph-familien, nemlig en Triumph Stag:

IMG_0173

Jeg anskaffede min 1972 Stag i pinsen 2012. Under søgning efter motorcykeldele tin en Ariel, fandt en annonce på en Stag på Maarkstplatz.nl. Efter megen mailen frem og tilbage mente jeg mig moden til at køre til Enchede i Holland, for at handle bilen privat. Det blev en 1.700 km lang dagstur og et køb til 9.000 euro. Bilen var rigtig fin i karrosseriet, undervognen så godt som ny. Det eneste jeg bemærkede ved handlen var en slidt himmel i hardtoppen, en revnet forrude, samt lettere slør i ratstammen.
Det jeg ikke bemærkede før min kammerat og jeg kørte hjem med bilen var, hvor nervøst og hektisk sælger optrådte!

Som forhistorie skal jeg nævne, at Lars Skotte indledningsvis gjorde alt for at jeg ikke skulle melde mig ind i TR-Register. Jeg havde en ferårig forelskelse i en Stag. Lars gjorde alt for at få mig ned på jorden og få klarsynet igen. . Lars alt for at jeg skulle få øjnene op for naboens datter, - en TR! Kærlighed gør blind - men man får fandeme synet igen når man bliver gift. Men som forelskelse byder; jeg købte Stag´en, - og de fejl den nu havde.

Bilen blev synet med slør og revnet forrude, og kørt hjem fra Jylland hvor jeg havde landet den med en lånt autotrailer. Uha, uha! Regnvejr og en ny indkøbt bil. Turen ad motorvejen til Korsør gik fint, op på landevejen. Herefter begyndte motoren at blive varm og olietrykket faldt. Jeg kom hjem ved egen hjælp, men langsomt.

IMG_0180

Herefter begyndte trakasserierne for alvor. Motoren ville ikke gå på 8 cylindre, kun 7. Dette stod på 2012 ud og først i juli 2013 tog jeg konsekvensen, da både motor og autogearkasse artede sig skidt. Ud med motor og gearkasse. Det var en stor beslutning selv at skulle forestå dette. Jeg har mange års erfaring med at renovere gamle motorcykler, især Ariel. Det var her jeg rigtig lærte Lars Skotte at kende, - så jeg byggede nye værkstedsfaciliteter op.

Jeg tog en hurtig beslutning mht. gearkassen, og købte en ombytter hos Rimmerbros. Prisen for det er under halvdelen af hvad en reparatører estimerede, det ville koste at reparerer den gamle.

Efter adskillelse af motoren har jeg forstået, hvorfor sælger var så nervøs! Han bedyrede at motoren var renoveret/samlet af NOS dele. Nu er jeg en gammel rotte inden for branchen, så den slags udsagn tager jeg med et gran salt. Knasterne var nye, og jeg kunne se nye stempelkroner i tændrørshullerne, - knastkæder og andet var nyt. Dette og det at hele undervognen var ny gjorde, at jeg troede på ham.
Nå, - det blev en dyr tillid til sælger! Ved adskillelse af motoren viste det sig, at sælger som sådan ikke var utroværdig. Motoren var bygget op af NOS dele. Men den var f.eks. ikke boret!! Dvs. jeg havde 6 forskellige mål på cylindrene ud af 8! Og alle mål var overstørrelser/forkerte. Men der var monteret nye standardstempler?. Og så havde motorsamleren brilleret ved at folde en pakning til et vandkammer, så motoren havde drukket en del vand. Forestil jer hvorledes krumtap og lejer så ud!!

Hele motoren er nu blevet renoveret af mig selv og Næstved cylinderservice, som jeg må rose meget. Bilen blev monteret med en Holley karburator, ny Luminition tænding, ny forrude, den nye gearkasse og konverter, fik renoveret ratstamme og ny rustfri udstødning. Den må komme på hjul igen til maj - juni, - I hope.

En stor tak til Karsten Mariussen, som jeg købte en reservemotor af og tak til Lars Skotte.

Henrik Larsen

Månedens TR marts 2014

cimg0174

Månedens TR er en TR3A, der til daglig har til huse hos Mogens Rasmussen i Bogense. Han skriver:

Jeg er en årgang 1956, og min TR3A er fra 1959. Den blev købt hos Vitesse på Falster i januar 2007, så det år var det lidt svært at vente på foråret.

Jeg bruger den mest til mindre ture her på Fyn, men den har dog også været på flere ture i det ganske land.

Jeg er ikke den store gør det selv mand. Jeg har skiftet koblings hoved- og slavecylinder, og jeg har haft vrøvl med at få en ny benzinpumpe til at virke, så nu har jeg monteret en elektrisk pumpe.
Ud over det har jeg monteret trådhjul, som det fremgår af billederne.

Bilen havde monteret elektroniske tænding, da jeg købte den for 7 år siden. Det virker perfekt, og har aldrig givet problemer. Jeg har såmænd ikke engang skiftet tændrør i min tid. Systemet hedder Crane Cams XR 700.

Bliver der problemer med større ting, kan jeg anbefale at bruge Skallebølle Auto. De er rigtig gode til vores biler.

Der står også lidt andet i garagen, og da jeg er lidt magelig anlagt, så jeg kører helst kun i TR3 i dejligt sommervejr. Er der udsigt til regn og kulde, tager jeg hellere min Morris Mini fra 1977.

Jeg kører også gerne på MC, og der står også en Laverda 1000 3 CL fra 1976, samt en Triumph Tiger 100 fra 1959 (ombygget som classisk roadracer).

Hilsen

Mogens Rasmussen
Medlem nr. 112

 Februar 2014 har medlem Svend Åge sendt os følgende:

 

HVORDAN KOM JEG TIL AT KØRE TR4?

Har haft Triumph Spitfire i mange år og kørt flere løb med den. Men så en dag var jeg til service med den hos Bendixen i Herlev og der holdt en Triumph TR4 hos ham.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Den skulle have renoveret gearkassen. Jeg gik og så en del på den her Triumph TR4 og syntes godt om den. Bendixen siger så, at den vist er til salg. Vi ringer til den forrige ejer, som gerne ville sælge den. Han fortæller, at den er renoveret i England i 1996, og at han har købt den der. Den får lavet gearkassen og den tidligere ejer vil vise os bilen. Han kommer og vi får kørt en tur i den og så var vi solgt. Stor forskel på Spitfire og Triumph TR4. Sælger fortæller, at den er synet i Frederikssund af Povl Toftegaard Petersen fra Jægerspris, så jeg tænkte, at hvis han har godkendt den, så er den ok.

Siden da er der kun skiftet rat, tændspole og rudeopluk.

God bil. Har haft den siden 7/2001.
Svend Aage

 

 

Vi starter året 2014 med at præsentere:

img_2820

John Bording Laursen's TR6. John skriver:

Jeg er blevet opfordret til at skrive lidt om min bil som jeg nu har haft den glæde at eje i snart 10 år , så her kommer lige lidt baggrundsstof.

Min lyst til åbne biler stammer helt tilbage til 1975 hvor jeg som Arkitektstuderende købte en Triumph Spitfire, den var hverken fin eller synderlig god rent teknisk, men jeg var trods skavankerne super glad for den, og jeg lærte at køre åbent hele året, men det var fordi jeg ikke havde råd til en kaleche, tja jeg var jo også kun 26 år dengang.

Men der gik altså 29 år inden jeg igen havde mulighed for at købe bilen som jeg i mange år havde drømt om, nemlig en Triumph TR6, og det skulle være en PI model. Der var mange velmenende folk som frarådede et sådant køb med henvisning til det følsomme indsprøjtningsanlæg – jeg lyttede, men valget blev alligevel det som jeg oprindelig ønskede mig, nemlig PI modellen, og det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Bilens historie er at den er født højre styret, og var oprindelig mørkeblå ( Royal Blue ) , og den første ejer var Howard James Smith i UK. Ejer nr. 2 blev en kendt TR entusiast, nemlig Lars Skotte af hvem jeg har købt bilen i 2004 og det er ham som har renoveret bilen i perioden 1991 - 94, og ombygget den fra højre til venstre styret.
Bilen blev leveret som option med trådhjul, og jeg har både de oprindelige Britiske nummerplader og ikke mindst den originale Logbog.

img_1456

Naturligvis er der i tidens løb skiftet nogle sliddele, men udover lidt el- problemer har bilen opført sig eksemplarisk. Jeg servicerer selv bilen, men evt. større indgreb vil jeg trygt overlade til andre med den nødvendige ekspertise.

Udover at være TR- driver, er jeg også medlem af MX5 klubben og en del af dennes teknikgruppe, og herudover aktiv DVK medlem.
Mange hilsener
John Bording Laursen

Medlem nr. 164

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
19 hours ago

Er der mon nogen der har 4 gode stålfælge til en TR6 stående? ... See MoreSee Less

5 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Erling Pedersen
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Erling Pedersen