En mørk aften i november samledes vi 12 raske TR ejere i Mich´s værksted i Slangerup.

Dagsordenen var "Hvordan polerer man en bil". Til lejligheden var inviteret en specialist Erik Bossing, der tidligere har drevet en forretning med bilpolering, så vi var i professionelle hænder.
Mich lagde bil til, - dog ikke hans TR4 men en BMW. Mich er ikke typen, der vasker sine biler hver søndag. Til gengæld er de teknisk i tip-top orden. Med andre ord, - der var noget at arbejde med, for en rask polerings ekspert.

20151110_194526

Vi startede med at få at vide, at polering ikke er at smøre en gang voks eller autopolish ud over karossen og så tørre efter med en klud. Det bliver sikkert pænere end det var, men det er ikke en polering. Næh nej, - du gør sådan her:

1. Vask bilen, så der ikke ligger partikler på den. Under demoen indendørs kunne vi ikke vaske bilen, men benyttede et water less wash produkt på sprayflaske.
Og brug aldrig de samme børster/vand til fælge og til lak.

2. Hvis du herefter mærker efter med fingrene, vil du sandsynligvis mærke en temmelig ru overflade. Det er snavs, der sidder fast i overfladen. Det fjerner du ved at bruge en klump "modelervoks". Hos autoshoppen hedder det sikkert noget med clay-cleaner, men ideen er, at du stryger forsigtigt med den flade voks over den vaskede lakflade, som fugtes med vand. Voksen opsamler snavset. Så folder du voksen og kører videre med et rent stykke voks osv.
Tag et lille område af gangen, så du kan overskue situationen. Nu er lakken mærkbart mere glat.

3. Inspicer nu for ridser i lakken. Med mindre bilen er helt ny, vil der være ridser. Vor ekspert benyttede en speciel lygte, til at se på ridser med. Det giver en mening om, hvor dyb poleringen skal være.
Lakken på en moderne bil består af 3 lag: grundmaling, lakfarve og øverst klar lak. Poleringen skal slibe et tyndt lag af lakken væk, så ridserne forsvinder (NB. husk at på en del af vores omlakerede TR-biler er der ikke klar lak).

20151110_195848
Vor mand benyttede en lak-tykkelses-måler, for at få en ide om lakkens tykkelse, inden han gik i gang med poleringen. Det fortæller noget om, at man skal tænke sig om og ikke bare polere løs. Så risikerer man at slibe igennem lakken, ikke mindst ved karosserikanter.

20151110_195434

4. Så starter den egentlige polering. Brug en polermaskine med excentersliber for at undgå polerskader. Så vælger du det polermiddel, du vil starte med (grovhed) afhængig af ridsernes størrelse. Dernæst poleres med finere og finere polermiddel, indtil man er tilfreds med resultatet. På et af billederne kan du se et system, hvor polerskiver og polermiddel er forsynet med sammenhængende farve, så man ikke tager fejl. Poler en 2-4 minutter pr. område, indtil polermidlet er tørt.
Når du så har fjernet resterne af polermiddel, skulle lakken gerne se ret flot ud.

20151110_201332

5. Så tager du fat på at give den nypolerede lak et beskyttelseslag. Vor ekspert anbefalede autovoks baseret på Carnauba, men et godt lakforseglings produkt kan også bruges.
For en professionel vil sådan en tur alt afhængig af ambitionsniveau og bilens stand og størrelse tage mellem 10 og 20 timer, hvis det skal gøres godt!
Mindre kan sikkert gøre det, og det er i hvert fald sikkert, at har du et område på din bil, der ser trist ud, og hvor der fortsat er lak tilbage, så kan en polering gøre underværker.
Til slut fik vi lidt tips om kalecherengøring. Der findes selvfølgelig produkter specielt rettet mod rengøring/vask og imprægnering, - både til plastik- og stof kalecher. Og der fås også produkter, der kan gøre gule og ridsede plast bagruder klare igen, men husk at beskytte dem med et UV-beskyttelsesmiddel bag efter, idet du fjerner den originale beskyttelse ved brugen af poleringsmidlerne.

Som bonus for TR-nørderne stod Mich´s TR4 på værkstedet med åben motorhjelm. Den er opdateret lidt på flere punkter: 2 x Weber med speciel lavet indsugning, oliekøler, el ventilator, bremseforstærker mv. Mich synes selv, at "den går ok nu". Lakkens tilstand talte vi ikke meget om.

20151110_215709

Klaus

Invalid Displayed Gallery

2 år siden

Så er det i denne weekend at det berømte Kas Kastner Cup (opkaldt efter den nu afdøde Triumph Racing ikon, Kas Kastner) køres i Portland USA - er du til Race med Triumph så er det her det sker 👌😎🏎 ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

Meine Lieblings-Rennstrecke, der Nürburgring. Foto von einer GLP. Meine erste Veranstaltung, war auf dem Nürburgring, bei einer GLP, mit einem Steyer-Puch, 1965. ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

This is an appeal to anyone in Aarhus area who can maybe help me with my engine. I have rebuilt carbs and also did a top end rebuild, I have simply got something wrong, the RPM on my TR6 is too high (1400 snd increases when hot) meaning no town driving as I risk overheating. I have exhausted my limit of knowledge and need help, I guess on timing and fuel (its a carb version with 175s) , so please see this as a call for help to anyone who can recommend some help or can help in the Aarhus area. My recent planned road trip to Germany I had to cancel and want some summer driving. Richard ... Se mereSe mindre
Se på facebook