Garagemødet hos Mich 17 oktober, var en interessant men også lidt skræmmende oplevelse.
Et medlem har i længere tid hørt nogle pive-lyde fra det ene forhjul. Efter en længere tur gik det galt. På grund af varmeudvikling i forhjulslejet blev akslen så varm at den til sidst knækkede af! Resultatet var at forhjulet faldt af bilen med 80 Km i timen. Bilen, en TR 4 har kun et et-kreds bremsesystem så da hjulet også rev kaliber og bremseslanger med i faldet var der ingen bremser på bilen og medlemmet måtte vente til bilen selv stod stille. Som det kan ses på billedet blev det der var tilbage af forhjulsophænget slebet noget ned ved at køre henad asfalten!
Heldigvis overlevede bil og fører.
Bilen har fået lavet en del pladearbejde og for medlemmet har oplevelsen mere været af psykologisk art.
Med andre ord, hvis der er mislyde, så er det en god ide at få det efterset af en fagmand.
Lars Skotte havde taget en mængde reservedele med også nogle brugte som var kassable.
Et af problemerne med forhjulsakslen er, at hvis akslen er slidt, så kan den indre del af lejet dreje rundt og det giver slør, hvis man så lige strammer lejet op for at få det slør væk, så opstår der problemer når bilen bliver driftvarm, og i slemme tilfælde kan det blive fatalt som i tilfældet ovenfor. Hvis alt er i orden og justeret korrekt SKAL der være en smule slør, sådan er bilerne dimensioneret. Hvis der ikke er slør er der noget galt!
Mich demonstrerede på fornem vis hvordan man skifter forhjulslejer og aksel. Det er helt klart at hvis der er den mindste tvivl, så er det bedre at skifte en aksel til nogle få hundrede kr. end at køre videre med en tikkende bombe…
Hvis man altså kan få akslen af. Hertil har Mich lavet et special-værktøj som kan trække de fleste aksler af. De tre aksler Mich prøvede med gav sig uden større problemer med det værktøj.
Klubben vil gerne sige tak til Mich for endnu et spændende garagemøde.
Lars Nyegaard