Søndag d.5.februar var vi en snes glade TR-entusiaster, der besøgte Mich til et garagemøde i hans fantastiske værksted.
Efter vi var landet og havde udvekslet diverse røverhistorier, kaldte Mich til orden.

L1110309
Dagens tema omhandlede grundlæggende forståelse af tændingsanlæg med fokus på strømfordeleren og en gennemgang af forskellige typer karburatorer og deres respektive virkemåder.
Velforberedt, som altid, startede Mich med skematisk at gennemgå de fire takter i en almindelig forbrændingsmotor. Dernæst blev det mere specifikt. Vi blev klogere på hvad fortænding er, og at den øges med omdrejninger og eventuel belastning. Det sikrer at antændelsen af gasblandingen sker tidligere. Det ønsker vi, fordi hastigheden på forbrændingen er konstant og dermed skal igangsættes tidligere, for at vi opnår maksimal effekt af forbrændingen til tiden.

L1110320
Vi hørte også om fuldt elektroniske, programerbare strømfordelere, som Mich også har en del erfaring med.
På karburatordelen lærte vi om Lambda-tal (nej ikke lambada!), AFR-værdier og hvor på skalaen det er ønskværdigt at finde vore TR-biler, i fald vi ville få foretaget en måling. Mich illustrerede og underbyggede teorien med store farvelagte udskrifter af egne forsøg med TR4`eren samt enkelte kontrolbiler.

L1110319
Dermed fik vi også indblik i Mich`s store teoretiske OG praktiske erfaring med Weber-karburatorer. Det var flere af deltagerne naturligvis rigtig glade for,- men særligt skribenten her selv, da han har puslet med Weber`e den senere tid,- mere om det en anden gang 
Stor tak til Mich for en fin og informativ eftermiddag.
R.A.

2 år siden

Så er det i denne weekend at det berømte Kas Kastner Cup (opkaldt efter den nu afdøde Triumph Racing ikon, Kas Kastner) køres i Portland USA - er du til Race med Triumph så er det her det sker 👌😎🏎 ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

Meine Lieblings-Rennstrecke, der Nürburgring. Foto von einer GLP. Meine erste Veranstaltung, war auf dem Nürburgring, bei einer GLP, mit einem Steyer-Puch, 1965. ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

This is an appeal to anyone in Aarhus area who can maybe help me with my engine. I have rebuilt carbs and also did a top end rebuild, I have simply got something wrong, the RPM on my TR6 is too high (1400 snd increases when hot) meaning no town driving as I risk overheating. I have exhausted my limit of knowledge and need help, I guess on timing and fuel (its a carb version with 175s) , so please see this as a call for help to anyone who can recommend some help or can help in the Aarhus area. My recent planned road trip to Germany I had to cancel and want some summer driving. Richard ... Se mereSe mindre
Se på facebook