5 juni 2010, Ganløse.

Ganløse hillclimb er en tilbagevendende begivenhed, som finder sted hvert år på Grundlovsdag. I år var vejret oven i købet med os og solen skinnede fra en skyfri himmel det meste af dagen.

Hillclimb er et løb, hvor man fra stående start skal køre hurtigst muligt fra start til mål. Det skal helst gå opad, heraf navnet, men der er også lagt chikaner ind på banen for at det ikke udelukkende er motorkraft det handler om. Løbet er et af de i alt 6 hillclimb's, som gennemføres under Historisk motorsport www.hms.dk i Danmark.

I Ganløse er banen forholdsvis kort i forhold til f.eks. Munkebjerg der er det vildeste Danmark byder på, men alligevel tydeligvis en stor udfordring for kørere og biler alligevel.

Traditionen tro starter løbet ved Ganløse skole og ender et stykke ude af Damvadvej. Damvadvej har nogle gode bakker og 90 grader sving, som gør at man ikke bare kan give fuld gas hele vejen. Ved Damvad skole er der pitområde, der også i dagens anledning er udstyret med en bar og forskellige boder med spiseligt til rimelige priser. Det er helt gratis for publikum at se løbet.

Formiddagen går med træningsrunder i år blev der kun tid til 2 træningsløb, og så går selve løbet i gang efter frokost. Der køres i alt tre runder og de to bedste gennemløb bruges til at beregne totaltiden. Da der er meget stor forskel på bilerne der deltager køres i forskellige klasser. Der bliver gået til makronerne, som tilskuer tror man ikke at flere af bilerne er i +250.000 kr klassen med den måde de bliver kørt på. Meget underholdende og skønt at høre lyden af dæk og motorer som får alt hvad den kan trække. Måske lidt for meget som næste billede viser.

Føreren af en hårdt pumpet Fiat 500 missede et gear ude på ruten og med gaspedalen i bund så går motoren langt flere omdrejninger end vippetøj og ventiler kan følge med til. Resultat se selv, det er en større renovering der skal til...

Løbet i år bød på flere eksotiske indslag, blandt andet denne Dallara Fiat X 1/9. Dallara som i dag bygger F1 biler og udstyr lavede i 1970'erne en serie vilde X 1/9'er til rally og baneløb. I løbet virkede det dog som om bilen havde problemer med gearskiftet, men opnåede alligevel nogle flotte tider.

Andre eksotiske indslag var Ginetta, Austin Healy Works? rally vogn (med pibeholdere til føreren) samt Fiat 500 med en 1100 fire motor som der slet ikke er plads til.

Det var en dejlig dag med masser af brændte dæk, interessante biler og dejligt vejr. Vi var en lille flok fra TR Register, som var med som tilskuere. Vi vil gerne opfordre alle med benzin i blodet til at tage en tur forbi Ganløse 2011 på Grundlovsdag, der vil blive lavet et opslag på vores aktivitetskalender, men man kan allerede nu sætte et stort kryds i kalenderen for 2011.

Løbet i år bød på flere eksotiske indslag, blandt andet denne Dallara Fiat X 1/9. Dallara som i dagbygger F1 biler og udstyr lavede i 1970'erne en serie vilde X 1/9'er til rally og baneløb. I løbet virkede det dog som om bilen havde problemer med gearskiftet, men opnåede alligevel nogle flotte
tider.

Andre eksotiske indslag var Ginetta, Austin Healy Works? rally vogn (med pibeholdere til føreren) samt Fiat 500 med en 1100 fire motor som der slet ikke er plads til.

Det var en dejlig dag med masser af brændte dæk, interessante biler og dejligt vejr. Vi var en lille flok fra TR Register, som var med som tilskuere. Vi vil gerne opfordre alle med benzin i blodet til at tage en tur forbi Ganløse 2011 på Grundlovsdag, der vil blive lavet et opslag på vores aktivitetskalender, men man kan allerede nu sætte et stort kryds i kalenderen for 2011.

.

2 år siden

Så er det i denne weekend at det berømte Kas Kastner Cup (opkaldt efter den nu afdøde Triumph Racing ikon, Kas Kastner) køres i Portland USA - er du til Race med Triumph så er det her det sker 👌😎🏎 ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

Meine Lieblings-Rennstrecke, der Nürburgring. Foto von einer GLP. Meine erste Veranstaltung, war auf dem Nürburgring, bei einer GLP, mit einem Steyer-Puch, 1965. ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

This is an appeal to anyone in Aarhus area who can maybe help me with my engine. I have rebuilt carbs and also did a top end rebuild, I have simply got something wrong, the RPM on my TR6 is too high (1400 snd increases when hot) meaning no town driving as I risk overheating. I have exhausted my limit of knowledge and need help, I guess on timing and fuel (its a carb version with 175s) , so please see this as a call for help to anyone who can recommend some help or can help in the Aarhus area. My recent planned road trip to Germany I had to cancel and want some summer driving. Richard ... Se mereSe mindre
Se på facebook