Jamen altså – lørdag den 16. Februar tittede den kåde tidlige forårssol minsandten overraskende frem og varslede et gryende endnu ikke forsømt TR-forår. Klubbens medlem Jan havde venligt indbudt medlemmerne til værkstedsbesøg i hans veludstyrede værksted et sted i Nord-sjælland – godt gemt væk fra alfavej.

Slideshow.jpg

Ikke uden grund. Uden at overdrive er sagen nemlig den, at han i siger og skriver ca. 20 år, har været i besiddelse af et ulmende TR-klenodie i form at en af de allerførste aftapninger af navnkundiges Michelottis TR-underværker: Den legendariske førsteudgave af en ren TR4´er hér i en frisk, spændende og klædelig BRG-bemaling – i øvrigt som bekendt den model med bladfjedre og stiv bagaksel, som jo kan lave de smukkeste og mest kontrollerede 4-hjuls udskridninger – hvor alt for den rette fører stort set styres med en afbalanceret speederfod.

IMG_0624.jpg

Bilen eller perlen – som nu har fået en sand 100% overhaling, naturligvis i form at en grundlæggende ”nut and bolt” renovering med alt, hvad en sådan indebærer, af udbedringer og især forbedringer – skulle nemlig vises frem i dens næsten samlede tilstand og tilkendes alles næsegruse beundring.

Slideshow.jpg

Det skal siges, at projektet har en lang historie bag sig, og klubben har nysgerrigt fulgt og dyrket det imponerende lange og til tider ualmindelige seje træk Jan har præsteret.

Vores andet medlem Mick har venskabeligt ”skubbet på”, og sikret progression i projektet, bl.a. med sit kyndige karrosseri-håndelag og øvrige gode allehånde råd og vejledninger.

IMG_0627.jpg

Sammen med Roald og Povl samlede de 3 TR-troldmænd i overværelse af beundrende klubmedlemmer sidste år ved samme tid den selvsamme bils renoverede Ferguson-motor til perfektion på én dag(se reportagen på klubbens hjemmeside fra den 18. Februar 2018) – motoren var så nu på behørig vis placeret og monteret i det snorlige samt cleane motorrum, og funktionsdygtigt og solidt koblet til drivlinjen.

IMG_0621.jpg

Det er soleklart, at sådan en perle kunne få mundtøjet på gled og mundvandet til at løbe hurtigt blandt de fremmødte - og sandt at sige også en lille smule våde øjne over nostalgien som herskede i værkstedet. Henover det næsten færdige projekt, føg det med svedige mekaniker-historier og en hél del nøgterne råd og gode vink fra medlemmernes egne dyrt erhvervede erfaringer. Som skidt fra en spædekalv, blev en hel 4-årig mekanikeruddannelse i TR-biler godt og grundigt kørt igennem på små 4 timer, hvor alle vel nok kunne lære en ting eller to af klubkammeraterne.

IMG_0626.jpg

Det hele blev skyllet ned med kaffe og et par gode basser – og enigheden om at 2019 bliver et sandt TR-klubkøreår særlig med det pludselige forår in mente, var ikke til at ta´ fejl af.

IMG_0625.jpg

Husk Povl holder GPS kursus den 26. Februar, mens Mich holder åbent værksted den 3. Marts – denne gang har han inviteret både TR-Register.dk og TR-klubs medlemmer – bilernes dag.

Tekst og fotos: Johannes

2 år siden

Så er det i denne weekend at det berømte Kas Kastner Cup (opkaldt efter den nu afdøde Triumph Racing ikon, Kas Kastner) køres i Portland USA - er du til Race med Triumph så er det her det sker 👌😎🏎 ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

Meine Lieblings-Rennstrecke, der Nürburgring. Foto von einer GLP. Meine erste Veranstaltung, war auf dem Nürburgring, bei einer GLP, mit einem Steyer-Puch, 1965. ... Se mereSe mindre
Se på facebook

2 år siden

This is an appeal to anyone in Aarhus area who can maybe help me with my engine. I have rebuilt carbs and also did a top end rebuild, I have simply got something wrong, the RPM on my TR6 is too high (1400 snd increases when hot) meaning no town driving as I risk overheating. I have exhausted my limit of knowledge and need help, I guess on timing and fuel (its a carb version with 175s) , so please see this as a call for help to anyone who can recommend some help or can help in the Aarhus area. My recent planned road trip to Germany I had to cancel and want some summer driving. Richard ... Se mereSe mindre
Se på facebook