coupe-des-alpes15Det er nok de færreste af vores medlemmer, der har hørt om rallyet Coupes des Alpes. Det er et rally for sportsvogne årgang 1945 – 1986, som finder sted hvert år i Alperne. I år var det det 23. rally af slagsen. Arrangøren er et fransk firma, Rallystory, som er kendt for at arrangere den slags rallyer for mange forskellige typer biler. Annette og jeg har tidligere deltaget i et rent Austin Healey rally for et par år siden, der fandt sted i Alperne og fortsatte på Korsika.

I år drog vi så af sted mod Evian, hvor rallyet startede onsdag d. 13. juni. Vi var dovne, hvorfor vi tog vores nypudsede og klargjorte TR5 på biltoget i Hamburg om mandagen, blev ilandsat i Lörrach tirsdag morgen og begav os så i ro og mag ned gennem Svejts i et absolut øsende regnvejr. Heldigvis var Surreytoppen tæt, så vi led ingen nød. Ankom tirsdag eftermiddag til Evian i Frankrig, hvor vi havde reserveret hotelværelse med pragtfuld udsigt over Genevesøen (Lac Leman).  Vejret var nu blevet helt fint med sol og temperatur op i tyverne.

Sent om eftermiddagen lod vi os registrere til Coupes des Alpes, det skal bemærkes at vi havde tilmeldt os allerede december 2011, idet der er rift om pladserne. Vi modtog startpakken med reklamer mm samt en meget tyk Road Book, vi blev tildelt løbsnr. 84 og kunne nu påsætte rallymærkater og rallyplader på TR5. Alle deltagernes biler blev parkeret i to områder i centrum af byen for natten og der var konstant vagt på. Vores hotel lå heldigvis kun et par hundrede meter fra parkeringspladsen.

Næste formiddag var der travlhed på pladsen med at få gjort de sidste ting klar og set alt efter. Et væld af tilskuere var mødt op for at beundre de klassiske biler, vi kom således i snak med rigtig mange bilentusiaster.

coupe-des-alpes-3

Der var mange meget dyre biler såsom Ferrari (især Dinoer) 18 stk, Mercedes 300SL 5 stk, Jaguar XK og E Typer 18 stk, Porscher 90 stk, Austin Healey 13 stk, resten var alle mulige biler, hvoraf nogle var for os ukendte. Der var kun 5 Triumpher, en TR6, en TR3A, en GT6, en Dolomite og så vores TR5.

coupe-des-alpes-2

Af nationaliteter var franskmændene klart i overtal ca. 80%, dernæst mange svejtsere, ca. 10 englændere, 8 belgiere, nogle få tyskere og Annette og jeg som eneste danske hold. Der var således i alt 224 tilmeldte køretøjer, ældste var en Bentley Le Mans Blower, en Alvis 4,3 Tourer og en Riley 12/4 alle tre fra før krigen. Det viste sig, at kun Alvis’en havde evner til at følge med ude på bjergvejene.

Der blev afholdt en orientering for alle deltagere i Evian Casino, det blev kraftigt fremhævet at det gjaldt ikke om at komme først, alle færdselsregler skulle overholdes og deltagerne skulle holde ind ved alle check points for stempel i turbogen. Derefter var der frokost for deltagerne i casinoet.

Ved ca. 1430 tiden gik starten. Bilerne blev kaldt til start i fuldstændig tilfældig rækkefølge. Publikum var nu talstærkt mødt frem og flokkedes om startportalen, hvor udstødstågerne nu lå tæt. Al trafik på hovedvejen langs Genevesøen var blevet stoppet mens de 224 køretøjer for fulde omdrejninger kørte ud af Evian.

Allerede inden for de første 10 minutter op ad bjergvejen mod det første pas gik det op for Annette og jeg, at ingen rettede sig efter kørselsformaningerne givet på briefingen. Det var klampen i bund og den vilde jagt begyndte og sådan fortsatte det de næste tre dage.

coupe-des-alpes-16

Porscherne og Ferrarierne lagde sig straks i spidsen. Efter nogle kraftige bjergvejssving blev vi overhalet af TR6’eren. Det viste sig den var meget tunet og havde alt muligt specialudstyr monteret, så den var tilgivet. De andre Triumpher så ikke mere under løbet, så de kører nok stadig rundt dernede!!

coupe-des-alpes-1

1. etape endte i den meget smukke lille bjergby Megeve, hvor tilskuerne tog imod kørerne ind mod byens torv. Her parkerede man og kunne derefter nyde et (eller flere) glas champagne i selskab med de kørere, der nu var nået frem. Allerede her var flere faldet fra af forskellige årsager, mest tekniske.

Derefter hen på hotellet, parkerede bilen i garagen og nåede lige et hurtigt bad og omklædning inden busserne afhentede os for at bringe os hen til den nærliggende golfklub, hvor aftenens festmiddag blev serveret. Særdeles velsmagende og udsøgt fransk buffet med tilhørende vine.

Næste dag kl. 0800 fortsatte vi med 2. etape. Nu var bilerne varmet op, så fartniveauet var helt klart skruet en tand op. Vi besluttede at gøre første checkpoint holdt meget kort. Det gjaldt om at holde positionen nogenlunde forrest i feltet. Frokosten blev indtaget på et meget fornemt slot i et telt til ca. 500 mennesker. Ingen tid til kaffe og snak, hurtigt videre ud på bjergskråningerne for at klare endnu nogle høje pas inden 3. etape var overstået. Nåede frem til næste overnatning i skistedet Val Cenis, hvor aftensmiddagen var af samme høje kvalitet som dagen før, vi delte bord med nogle særdeles flinke franskmænd, som var meget imponeret over, at Annette ville være med som co-driver. De fleste biler havde mandlige co-drivere, meget få kvinder var med. Mange af de franskmænd vi mødte havde deltaget i Coupe des Alpes rigtig mange gange og kunne oplyse at det var en stor udfordring hver gang.

Sidste etape, 4. etape var meget anstrengende, men nu havde vi træningen og var nogenlunde helt sikre på, at TR5’eren rent teknisk ville kunne klare de sidste strabadser. Bremser havde vi ikke meget tilbage af, styretøjet var så som så, og differentialet havde låst et par gange, grundet opstået varme, men motor og gearkasse havde det fint selv ved de meget høje omdrejninger med deraf følgende høje temperaturer (uden vores velfungerende overgear havde vi ikke kunnet klare hårnålesvingene så relativt let). Vi oplevede et par barske udskridninger mod afgrunden, men fik på mirakuløs vis alle hjul op på vejen igen hver gang. Fjenderne på løbet var uden tvivl diverse halv og hel professionelle cykelryttere, der måtte springe for livet i svingene. De små landsbyer blev passeret med en fart der oversteg hastighedsgrænsen med faktor 2-3, helt uforsvarligt!! Endelig ud på tredjedagens 4. etape nåede vi helskindet frem til Cannes, hvor målet var sat op. Her var der nu en masse tilskuere, der tog imod og vi kunne trætte, men tilfredse parkere TR5’eren ud til Middelhavet ved siden af en Mercedes 300 SL mågevinge og en Ferrari Testarossa, så vi var i fint selskab. Glade var vi, også fordi vi absolut var mellem de 80 først ankomne køretøjer. Vi blev her samlet op af en shuttle van for at blive bragt til Hotel Martinez, der i sig selv var en helt stor oplevelse, luksus ud over alle kanter. Om aftenen var der præmieuddeling og gallamiddag i etablissementet PALM BEACH, samme sted hvor filmfolket afholder de nok så kendte filmfestivaler, Annette er afbilledet på den røde løber! Vi fik ingen præmie, men nød den store gallamiddag, hvor vi nu havde fået nye franske og engelske venner, som vi efterfølgende er i kontakt med på e-mail.

Efter et vidunderligt ophold på luksushotellet Martinez, sagde vi næste morgen farvel til arrangørerne, Rallystory og de andre løbsdeltagere, vi havde mødt, og satte kursen mod Italien. De næste tre dage kørte vi så vores egen tur i Norditalien, og boede nogle dage på et meget flot sted ud til søen Lac Iseo, dagtemperaturerne var nu oppe på næsten 40 grader. Herfra via Ulm i Tyskland, hvor vi besøgte en tysk kollega, og derfra direkte hjem til DK ad de hurtigste motorveje. Det blev til 10 dage med ca. 4.000 km og en TR5, der i den grad levede op til forventningerne, både teknisk og komfortmæssigt.

Af de 224 deltagende biler udgik ca. 15 % af forskellige årsager, de fleste med tekniske problemer og skader, men også fordi kørerne eller co-drivere gav op. Det forlød, at der i modsætning til tidligere års løb, ingen personskader var i år, der var dog en hel del materielle skader. At Rallyet var usædvanlig barskt kan bl.a. illustreres ved at vi på de 4 etaper passerede 15 bjergpas hvor de højeste er på ca. 3.000m (Col du de L’Iseran).

Til slut skal Annette og jeg anbefale TR Register DK’s medlemmer at prøve et sådant rally, det er en meget stor oplevelse og ikke mindst en stor udfordring til jeres TR biler og til jer selv, der stilles selvsagt lidt større krav til bilerne og kørerne end dem vi er ude for på de hjemlige ture til f.eks Himmelbjerget eller Gilleleje!! Vi har ikke været med for sidste gang, men husk det gælder om at tilmelde sig i god tid. Annette og jeg står til rådighed med oplysninger, råd og vink og ikke mindst med tekniske erfaringer mht. klargøring af bilen.

Share →

One Response to Coupes des Alpes 2012

  1. Hans Henrik siger:

    super god artikel, det lyder virkeligt spændende. Tror nu ikke min “gamle” TR3 kan stå distancen .-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

The world's most critical jewelry and watch model when it comes to put together income creates considerably more as compared to 2 / 3 of income for richard mille replica Swiss mother or father Richemont, however observe income have disappeared often while necklaces income have got boomed.