Nedenstående oplysninger er udarbejdet af medlemmer af TR REGISTER DANMARK

CHASSISRAMME OG KAROSSERI: Det altafgørende element i en TR6 er chassisrammen. Den skal være fri for tæringer og uprofessionelle reparationer. Især den bagerste del af rammen var udsat for rustangreb. Hvis bærestykkerne, hvor baghjulsophængene er fast boltet, er angrebet, så er der grund til at mistænke rammen for alvorlige tæringer. En ny ramme kan kun fås i renoveret stand og den er kostbar. Selve karosseriet er ofte rustangrebet, især inderskærme, panel og vognbund er de ømme punkter. Ofte vil det således være nødvendigt at løfte karosseriet af rammen for at foretage en gennemgribende restaurering. Hertil behøves fagkundskab og en hel del penge.

TEKNIK. TR6 blev fabrikeret i to udgaver, én til det amerikanske marked med karburatorer og én til det engelske og europæiske marked med mekanisk benzinindsprøjtning (Petrol Injection, PI). Den amerikanske model er den mest almindelige og PI-modellerne de sjældne og derfor de dyreste. Generelt er den 6 cylindrede rækkemotor meget robust og velkørende enten den er sat op med karburatorer (Stromberg) eller PI. En PI bil har flere HK end karburatorversionen. De tidlige PI biler havde 150HK, de senere 125HK, hvorimod amerikaner modellerne havde 104HK for tidlige modeller og 106HK for de senere modeller. På markedet kan man finde TR6’ere, der er forsøgt ombygget fra karburator version til den mere eftertragtede PI version. Her skal man være varsom, idet en sådan transformation ikke umiddelbart kan lade sig gøre med et godt resultat til følge. Den pågældende TR6, der er forsøgt ombygget, for at indbringe en højere pris, vil altid kunne identificeres på stelnummer, motornummer og topstykkenummer. Der skal således advares mod disse biler, idet de ikke har originalitetsværdien.

Det skal bemærkes, at differentialerne på amerikanske og europæiske TR6’ere har forskellig gearing. Det højst gearede (og mest eftertragtede) differentiale sidder i PI modellerne. Hvis en TR6 har overgear, er det ubetinget en fordel, der også afspejles i en betydelig højere pris for bilen. Der er to typer overgear, de tidlige TR6 kunne som en option være udstyret med overgear af ’A’ typen og de senere modeller (125 HK PI og 106 HK karb) med et noget spinklere overgear af ’J’ typen.

INTERIØR. Indtræk og sæder er fremstillet i forskellige farvevarianter. Den mest almindelig er sort. Alt indtræk, der i hovedsagen består af trimkit, sædeovertræk og tæppesæt kan anskaffes nyt i dag og i absolut førsteklasses kvalitet. Det vil ikke kunne betale sig at sy/fabrikere selv eller lade det fremstille lokalt. Der er virksomheder i England, der er specialister i dette, og derfor kan levere til konkurrencedygtige priser. Man skal være opmærksom på, at bilens instrumenter ikke kan genanskaffes i en ny udgave, kun de originale findes og da på brugtmarkedet.

 

RESERVEDELE. Alle sliddele er tilgængelige. Kun meget få reservedele fås ikke længere. I England findes en fabrik, som fremstiller pladedele som de originale, idet de oprindelige presseværktøjer er bevaret. Der kan dog godt være et par års leveringstid på enkelte komponenter. Reservedelspriserne er absolut rimelige. Det vil normalt ikke kunne betale sig, som almindelig TR6 ejer, at indkøbe direkte i England, omkostningerne er for store og fejlmulighederne er mange. Til gengæld er der kompetente forhandlere i Danmark, der kan give gode råd og som kan levere hurtigt og ofte til bedre priser end de, der kan opnås i England.

 

SPECIALISTER. Der er kun få værksteder i Danmark, der kan håndtere en klassisk bil som TR6. Der kan peges på følgende, som TR6 ejere har gode erfaringer med:

TRIUMPH SPORTSCARS, alt mekanisk arbejde, Andantevej 4, 2730 Herlev, tel. 4484 4398

www.triumphsportscars.dk

BRITISH SPORTSCARS, alt mekanisk arbejde, Hejreskovvej 26B, 3490 Kvistgård, tel 5950 3042

bull@britishsportscars.dk

VETERANSMEDEN, pladearbejde, Ballerupbyvej 91, 3500 Værløse, tel 4045  8882

www.veteransmeden.dk

 

TR-OLDMANDEN, alt mekanisk arbejde, Stokbrovej 32, 8520 Lystrup, tel 8623 0773,

finn@thorden.dk

 

CLASSIC CAR, PI specialist og alt i reservedele, Lange Müllers Alle 8, 2960 Rungsted Kyst, tel 4579 6010

www.classiccar.dk

 

 

PRISER. Disse er meget markedsafhængige, generelt er det en fordel at handle med en privat person, men det kan også være en fordel at købe bilen af en forhandler, idet man så har en mulighed for at reklamere, hvis man har været uheldig. I en købssituation er det absolut tilrådeligt at få et uvildigt klubmedlem til at hjælpe sig med at gennemgå bilen før der handles.

 

KLUBBER. Der findes flere klubber for TR6 bilerne disse er:

TR REGISTER DK, www.tr-register.dk der samarbejder med de førende

virksomheder for reparationer og reservedele.

DANSK TRIUMPH AUTOMOBILKLUB, www.dtak.dk

TR KLUB DANMARK, www.tr-klub.dk

 

 

 

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
5 months ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Dyna Dyna
... See MoreSee Less

5 months ago

Årets generalforsamling d 21. April 2024 vel besøgt og vel afsluttet ... See MoreSee Less

Årets generalforsamling d 21. April 2024 vel besøgt og vel afsluttetImage attachment
6 months ago

Så er det på søndag den 21. april kl. 10 at der er generalforsamling i TR-Register Danmark.

Som nævnt i indkaldelsen afholdes generalforsamlingen, som sidste år, i Stenløse Kulturhus, Rådhustorvet 2, 3660 Stenløse.

Vi glæder os til at se dig 😊

Mange hilsner Bestyrelsen
... See MoreSee Less

Så er det på søndag den 21. april kl. 10 at der er generalforsamling i TR-Register Danmark. 

Som nævnt i indkaldelsen afholdes generalforsamlingen, som sidste år, i Stenløse Kulturhus, Rådhustorvet 2, 3660 Stenløse. 

Vi glæder os til at se dig 😊

Mange hilsner Bestyrelsen
6 months ago

Så er der sæsonstart på Cars & Coffee på Torvet i Hillerød - temperaturen siger 🥶 ... See MoreSee Less

Så er der sæsonstart på Cars & Coffee på Torvet i Hillerød - temperaturen siger 🥶
6 months ago

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳 ... See MoreSee Less

Er der nogen i dette Forum som kører med alu topstykke og har monteret olietyve på ind og ud stødningsventiler - triumph TR3 motor. - syntes den ryger lidt for meget😳
6 months ago

Sidste nyt fra England ... See MoreSee Less

Sidste nyt fra England