Søndag den 14. august foran ”Route 66-grillen” i Frederikssund gik starten atter på en af klubbens vel nok allermest efterspurgte og mest yndede SUPER fælles TR-køreture – nemlig den legendariske årlige klassiske ”4-færgetur”.

1
Det virtuose arrangørpar Jane og Eventudvalgs-formand Povl var i sædvanlig topform, og havde igen lagt hovederne gevaldigt i blød inden selve dagen. For med al disponibel snilde og sans for ”alt det gode”, havde de orkestreret en TR-drømmetur helt ud i Nordvestsjælland-landkortets alleryderste hjørnekanter, så selv forventningsfulde repræsentanter for det gode Jydefolk blandt klubbens mange medlemmer, minsandten havde taget den lange trælse vej over sund og bælt til den forkætrede ”Djævleø”, for at køre denne åbenbart nationwide berømte og fortryllende tur med deres TR-ligesindede sjællandske klubkammerater – respekt!

11
Ved siden af arrangørenes store ubestridte planlægningserfaringer og færdigheder, blev den højst varierede og gennemarbejdede tur til med hjælp fra bl.a. en anbefalelsesværdig særlig avanceret TomTom GPS ”Rider 400/410”, som er i stand til ud fra 3 forudvalgte kriterier, at finde selv de mindste og mest krogede veje som også er anlagte på forskellige højde-niveauforskelle i landskabet – wow for et julegaveønske til alle TR-ejere.
Med jydernes glædelige deltagelse, lykkedes det trods den truende vejrudsigt at mobilisere hele 12 ægte TR fuldblods-roadstere i stort set alle modelarter og årgange i de dejlige glade TR-farver, med nye medlemmer og et par gengangere - samt yderligere et medlem, som med sin Austin Healey(godt nok en 3000 MK3) og med respekt for TR´ernes tur dannede bagtrop og fik alle behørigt ”med” og sikkert helt frem til mål. Den truende vejrudsigt holdt heldigvis ikke stik – vi havde tørvejr på ca. 95% af turen, så vi kunne heldigvis holde ”kluden nede” hele dagen – gudskelov for dette.

Efter et hurtigt morgenbord med kaffe og rundstykker kl. 09:00 ved startstedet – og heldigvis ikke på det ukristelige kl. 08:00-tidspunkt som anmeldt på klubbens hjemmeside, bød tur-arrangør Povl behørigt velkommen især til de nye medlemmer og jyderne, og forklarede i korte træk turens overordnede forløb; medens fru Jane omdelte deltagerlister med telefonoversigt samt angivelse af deltagernes vognmodeller – rigtig god ide og fremgangsmåde til fremtidigt brug på klubbens kommende ture, så alle deltagere var synligt kontakt- og opkaldsbare under hele turen.
Prologen var fortalt og scenen sat - Kronprins Frederiks Bro rystede bogstaveligt talt i sin grundvold, da vi i kortege til tilskuernes jubel og beundring med bulder og brag tordnede os hen over den, og efterlod broen og dens arme fodgængere indhyllet i de traditionelle tætte TR røg- og støvskyer.

2

Kursen blev efterfølgende fluks lagt mod Kulhuse, og Povls generøse sprælske pedalfod dikterede allerede fra starten et passende kvikt sportsvognstempo, som i øvrigt blev opretholdt på stort set hele turen. Af hensyn til overholdelse af planlagte færgetider er det nemlig uhyre vigtigt, at det drevne og friske ”Old School” sportsvognstempo konstant bliver opretholdt, og man skal som chauffør derfor helst forsøge at undgå, at ”lade sig rive med - eller hén” af de storslåede betagende landskaber med deres euforiserende dufte, og måske særlig ud på eftermiddagen ligeledes også undgå at henfalde til en halv sløvende ”Morfar” bag rattet. En enkelt chauffør kunne desværre ikke helt finde ud af, ”at sparke klodsen væk under speederen”, og måtte for alles bedste modtage en venlig; men bestemt både opfordring og kyndig speeder-vejledning fra Povls vognkommandør Jane – so far, so good.. Det gode råd til alle er: Mist aldrig den forankørende bils nummerplade af syne – og sørg for hele tiden at kunne læse tallene på pladen!
De 4 færgeoverfarter blev afviklet i god planlagt orden, startende med Kulhuse-Sølager efterfulgt af Hundested-Rørvig, derefter Holbæk-Rørvig og afsluttet med Orø-Hammerbakke. Ligesom kørslen jo er en vigtig del af turens oplevelsesunivers, er færgeoverfarterne også overordentlige givtige med deres gode muligheder for tid til et par velrettede, venlige, og respektfulde dækspark, samt den kammeratlige hyggelige udveksling af gode råd - ligeledes den selskabelige ”small talk”, som klubbens medlemmer er så gode til at udøve nydelsesfuldt.
”Middagsstunden” blev tilbragt i Restaurant ”Anneberg” med den helt uimodståelige flotte udsigt ud over Isefjorden, hvor vi indtog en overdådig smukt anrettet frokostbuffet med tilhørende iskolde drikkevarer. De sidstnævnte er væsentlige på sådan en tur, da de lindrer chaufførernes knastørre ganer og overmættede luftveje, som efter de uundgåelige udstødningsgasser af u-forbrændt benzin og brændte oliedunster, ærligt talt trænger til en gevaldig gennemskylning.

12

Afslutningsvis kl.: 18:00 ramte vi planmæssigt Jægerspris gennem et kortvarende regnvejr, hvor vi trætte men lykkelige ovenpå dagens skønne oplevelser tog afskedsepilogen med hinanden og værtsparret over en velgørende is fra det hæderkronede stedlige gamle ishus. Efter denne mindeværdige dag, var alle deltagere enige om, at turen var en kæmpe succes for både de dygtige arrangører, og de særdeles entusiastiske chauffører samt deres håbefulde passagerer - og at turen forhåbentlig også bliver gentaget endnu engang til næste år.

20
Der er heldigvis endnu flere klubture af samme høje standard i støbeskeen i denne køresæson – så sid klar ved rat og pedaler og und din bil, din partner samt naturligvis dig selv en hel enestående TR-oplevelse - check klubkalenderen under ”Aktiviteter”. Mangler du yderligere inspiration til at rykke med på klubbens køreture, så se og nyd videoen fra en tidligere 4-færgetur, som du finder på forsiden af klubbens hjemmeside.
Ses vi?

Tekst: Johannes
Billeder: Marianne

Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
1 day ago

Er der mon nogen der har 4 gode stålfælge til en TR6 stående? ... See MoreSee Less

5 days ago

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Erling Pedersen
... See MoreSee Less

Lad os byde vores nye medlemmer velkommen!
Erling Pedersen